سید عباس عاملی- آژانس بین المللی انرژی (IEA) هشدار داده است که دنیا در پنج سال آینده با کمبود جدی نفت مواجه خواهد شد و این امر قیمت نفت را به رقم‌های بی‌سابقه افزایش داده و غرب را بیش از پیش به کارتل نفتی اوپک وابسته خواهد کرد.

IEA در جدی‌ترین هشدار خود در مورد چشم‌انداز آینده سوخت دنیا اظهار داشت: «عرضه نفت در پنج سال آینده بسیار محدود به نظر می رسد و حتی احتمال کمبود عرضه گاز طبیعی تا پایان سال ۲۰۱۰ نیز به چشم می‌خورد.» IEA گفت تولید نفت در مناطقی همچون دریای شمال و خلیج مکزیک سریع‌تر از انتظار در حال کاهش است. در همین حال، پروژه‌های نفتی در مناطق جدید همچون شرق دور و روسیه، با تاخیر درازمدتی مواجه شده است. علاوه بر این مصرف نفت در کشورهای در حال توسعه با شتاب چشمگیری در حال افزایش است.عرضه نفت به‌وسیله کشورهای صادر کننده غیر اوپک به طور میانگین با رشد سالانه اندک همراه خواهد بود، که این میزان فقط نیمی از افزایش تقاضا را پاسخگو خواهد بود. رشد شکاف میان تقاضا و عرضه محدود کشورهای غیر اوپک، اوپک را مجبور به افزایش قابل توجه تولیدات نفتی خود در پنج سال آینده خواهد کرد.

رییس بخش بازار نفتی آژانس بین‌المللی انرژی در گفت‌وگویی با فایننشال تایمز اظهار داشت: «اگر به نقطه‌ای برسیم که عرضه پاسخگوی تقاضا نباشد، تنها راه پیش روی ما برای بازگرداندن تعادل به بازارهای جهانی، افزایش قیمت نفت و کاهش تقاضا خواهد بود.»گزارش IEA در حالی منتشر شده است که قیمت نفت برنت در روز دوشنبه با افزایش ۷۲/۰دلار به بالاترین قیمت خود در ۱۱ ماه گذشته رسید. نفت برنت در پایان روز دوشنبه بشکه‌ای ۳۴/۷۶ دلار به فروش رفت.

تقاضای نفت طی پنج سال آینده به طور میانگین شاهد افزایش سالانه ۲/۲درصد خواهد بود و در سال ۲۰۱۲ به روزانه ۸/۹۵میلیون بشکه خواهد رسید. این در حالی است که پیش از این پیش‌بینی می‌رشد رشد سالانه ۲درصد باشد. چین، هند و دیگر کشورهای در حال توسعه پیشتاز افزایش تقاضا خواهند بود.

منبع: فایننشال تایمز