بحران مسجد سرخ به پایان رسید

گروه بین‌الملل- درگیری‌های مسجد سرخ پاکستان با مرگ عبدالرشید غازی روحانی افراطی نزدیک به القاعده و رهبر شورشیان مسجد سرخ به پایان رسید.در پایان درگیری‌های در پایتخت پاکستان عبد‌الرشید غازی همراه با دست کم پنجاه تن از شبه نظامیان طرفدارش به قتل رسید. تا لحظه تنظیم این خبر آمار دقیقی از تعداد جانباختگان، اعم از شورشیان، نظامیان، زن‌ها و کودکان در دست نیست. آمار اولیه حاکی از کشته شدن پنجاه شورشی در کنار هشت تن از نیروهای امنیتی پاکستان است. با این حال نگرانی‌ها بر سر افزایش قابل توجه تعداد کشته‌شدگان در حال شدت گرفتن است. به گزارش روزنامه ایندپندنت چاپ لندن، مسوولان نظامی پاکستان تقاضای آماده شدن ۴۰۰ کفن را به آژانس‌های مربوطه صادر کرده اند. در همین حال ۸۶ زن و کودک که در هنگام آغاز درگیری‌ها در داخل مسجد بودند، به‌وسیله نیروهای امنیتی نجات یافتند. به طور دقیق معلوم نیست که پیش از آغاز درگیری چند نفر در مسجد سرخ حضور داشتند. به گزارش خبرگزاری رویترز افزون بر ۱۲۰۰ نفر در هفته منتهی به روز سه شنبه این مسجد را ترک کرده بودند. گزارش‌های مسوولان از تعداد افراد باقی مانده در مسجد بسیار متفاوت است و از صدها تن تا ۲‌هزار تن می‌رسد. سخنگوی ارتش پاکستان، وحید ارشد اظهار داشت پیش‌بینی ارتش پیش از آغاز درگیری از تعداد افراد حاضر در مسجد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰‌تن بود. وحید ارشد دیروز از وجود کودکان و زنان در میان کشته‌شدگان اظهار بی‌اطلاعی کرد.

در پایان شب سه شنبه گزارش‌های تاییدی از مرگ رهبر گروه شورشیان، عبدالرشید غازی مخابره شد. سرتیپ اقبال چیما، از مقامات وزارت کشور گفت جسد عبدالرشید غازی پس از درگیری‌های سنگین در زیر زمین مسجد سرخ پیدا شد. طبق برخی گزارش‌ها روحانی مسجد سرخ ابتدا مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت و پس از خودداری از تسلیم شدن در برابر رگبار نظامیان پاکستانی قرار گرفت و کشته شد. دیگر گزارش ها حاکی از کشته شدن عبدالرشید غازی در میان تبادل آتش بین نیروهای امنیتی و شورشیان داخل مسجد است.

تبعات سیاسی عملیات روزهای گذشته هنوز مشخص نیست. پرویز مشرف در حالی برای انتخابات پایان امسال آماده می‌شود که اکنون در حال پشت سر گذاشتن دشوارترین سال‌های دوران هشت ساله حکومت خود است. مخالفت عمومی با پرویز مشرف پس از برکناری قاضی ارشد دادگاه عالی پاکستان روز به روز گسترده‌تر شده است. وقایع اخیر نیز باوجود برخورداری از حمایت اکثر مردم، می‌توانند در صورت معلوم شدن آمار دقیق کشته شدگان به ضرر رییس جمهور پاکستان تمام شوند.