گروه بین‌الملل- مازاد تجاری چین طی ماه ژوئن با رشد ۵/۸۵درصدی به بالاترین رقم در طول تاریخ این کشور رسید. خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر افزوده است دستیابی چین به چنین رشدی در تجارت خارجی می‌تواند به افزایش تنش تجاری این کشور با ایالات متحده و اروپا منجر شود. براساس این گزارش مازاد تجاری چین طی ماه ژوئن به رقم بی‌سابقه ۲۶میلیارد و ۹۱۰میلیون دلار آمریکا رسید.

مجموع صادرات چین در ماه ژوئن ۱۰۳میلیارد و ۲۷۰میلیون دلار و رقم واردات این کشور ۷۶میلیارد و ۳۶۰میلیون دلار بوده است. ایالات متحده همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری چین به حساب می‌آید و بیشترین صادرات این کشور به مقصد آمریکا بارگیری شده است. میزان مازاد تجاری چین در ماه ژوئن امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۵/۸۵درصد رشد داشته است. بالاترین رقمی که مازاد تجاری چین پیش از این به خود دیده بود، رقم ۲۳میلیارد و ۸۳۰میلیون دلار بود که در اکتبر سال ۲۰۰۶ میلادی رخ داد. رقم کل مازاد تجاری چین پارسال ۱۷۷میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار بود که مقامات اقتصادی این کشور پیش‌بینی می‌کنند امسال به رقمی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰میلیارد دلار برسد.

مازاد تجاری چین در سال ۲۰۰۴ تنها ۳۱میلیارد و ۹۸۰میلیون دلار بود. مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی برای صادرکنندگان که دولت چین در نظر گرفته است اصلی‌ترین دلیل افزایش لگام گسیخته صادرات در چین است.