ایسنا- یک مقام سابق دولت چین به جرم فساد مالی و قصور در انجام وظایف اعدام شد.

در ماه مه امسال یکی از شعب دادگاه خلق چین ژنگ زیائویو، مدیر سابق سازمان دولتی نظارت بر مواد خوراکی و دارویی، را به جرم دریافت رشوه برای تایید داروهای آزمایش نشده مجرم شناخت و برای وی حکم اعدام صادر کرد. فروش داروهایی که بدون انجام آزمایش‌های لازم به بازار عرضه شده بودند سبب مرگ چند نفر از مصرف‌کنندگان این داروها شد. ژنگ که از سال ۱۹۹۸ تا زمان اخراج در سال ۲۰۰۵ مدیریت سازمان نظارت بر مواد خوراکی و دارویی چین را بر عهده داشت متهم بود که پولی بیش از ۸۳۰‌هزار دلار را به صورت رشوه دریافت کرده است. به گزارش منابع چینی، با تصویب مقررات جدید نظارت بر مواد دارویی در سال ۲۰۰۲، اداره تحت نظر ژنگ زیائویو اختیارات بیشتری در آزمایش و تایید یا رد قابل مصرف بودن داروهای ساخت این کشور به دست‌آورد و متهم با سوءاستفاده از این اختیارات، به مال‌اندوزی مبادرت کرد.

مصوبه دولت همچنین باعث شد که شرکت‌های دارویی با تاخیر زمانی قابل توجه در عرضه محصولات جدید خود مواجه شوند و به این ترتیب، با پرداخت رشوه به رییس سازمان درصدد تسریع در تایید این اقلام بدون انجام آزمایش‌های لازم برآیند. در یکی از موارد مندرج در دادخواست علیه ژنگ آمده بود که مصرف نوعی آنتی بیوتیک که بدون آزمایش‌های لازم به بازار عرضه شد عامل مرگ دست کم ۱۰ نفر در پارسال بوده است.

رسانه‌های چین از قول یکی از مقامات اداره نظارت بر کیفیت و بازرسی محصولات این کشور گزارش کرده‌اند که از این پس، جمع‌آوری اقلام خوراکی و دارویی مشکوک از بازار، چه تولید داخلی و چه وارداتی، به عنوان بخشی از مقررات نظارت بر مواد غذایی و دارویی به اجرا گذاشته می‌شود. الزام عرضه‌کنندگان به جمع کردن اقلام مشکوک از بازار در قانون مصوب سال ۲۰۰۲ پیش‌بینی شده بود اما تا کنون کمتر به اجرا گذاشته شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی،‌ خبر اعدام این مقام دولتی در حالی انتشار می‌یابد که در ماه‌های اخیر اخباری در مورد غیربهداشتی بودن برخی اقلام خوراکی و بهداشتی صادراتی چین در رسانه‌های غربی انتشار یافته است. از جمله یک نوع غذای حیوانات که در بازارهای آمریکای شمالی به فروش رفته بود مسبب مرگ تعدادی حیوانات خانگی در آمریکا و کانادا معرفی و از بازارهای این دو کشور جمع‌آوری شد.