فرمان حمله ژنرال به مسجد سرخ صادر شد

گروه بین‌الملل- ژنرال درست در پایان ضرب‌الاجلی که به تروریست‌های القاعده که در مسجد سرخ پاکستان پناه گرفته بودند، داده بود فرمان حمله را صادر کرد.

نیروهای ارتش پاکستان سحرگاه دیروز با فرمان مستقیم ژنرال پرویز مشرف، رییس‌جمهور پاکستان به مسجد سرخ یا همان مسجد لعل حمله کردند. در فاز اول این حمله تعداد ۴۰ شورشی القاعده کشته شده و همچنین ۳ سرباز پاکستانی نیز جان خود را از دست دادند. به دنبال این عملیات تعداد ۱۵۰ گروگان غیرنظامی از چنگ نیروهای القاعده آزاد شدند.

فرمان حمله به مسجد سرخ پس از آن صادر شد که گفت‌وگو بین شورشیان و مقامات دولتی در مهلت داده شده به نتیجه نرسید. پیش از این برخی پیش‌بینی کرده بودند که ژنرال مشرف مهلت بیشتری در اختیار مذاکره‌کنندگان قرار دهد. اما ژنرال مشرف همانگونه که پیش‌تر اعلام کرده بود که هیچ مشروعیتی برای شورشیان پناه گرفته در مسجد سرخ به رسمیت نمی‌شناسد، فرمان حمله را صادر کرد. به گفته منابع خبری حاضر در اسلام‌آباد و منطقه درگیری، هم اکنون با این حمله نزدیک به ۶۰درصد بحران تحت کنترل درآمده و عملیات نظامیان پاکستان تا پاکسازی کامل از شورشیان ادامه پیدا خواهد کرد. ژنرال وحید ارشاد سخنگوی ارتش پاکستان در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: حملات تا پایان ادامه پیدا خواهد کرد و زیرزمین مسجد محل اصلی مقاومت شورشیان است. به گفته او تعداد ۱۰۰ شبه نظامی و نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ گروگان در مسجد سرخ قرار داشتند.

وی با بیان این که پیشرفت نیروهای نظامی پاکستان به کندی صورت می‌گیرد دلیل آن را مین‌گذاری اطراف مسجد به وسیله نیروهای شورشی عنوان کرد تا نیمروز دیروز به وقت تهران نیروهای ارتش دو سوم مسجد را تحت کنترل گرفتند اما موفق به ورود به قسمت زیرزمین که بنایی سنگربندی شده است نشدند.

نه روز پیش یک روحانی افراطی به نام عبدالرشید غازی به همراه شبه‌نظامیان همراه خود در مسجد سرخ موضع گرفت. به دنبال این مساله دولت درخواست مذاکره را ارائه داد و در همان زمان ضرب‌الاجل نیز مطرح شد.

شجاعت حسین به نمایندگی از دولت پاکستان رهبری مذاکرات را بر عهده گرفت اما سرانجام پس از مجموعا یازده ساعت مذاکره فشرده دو طرف نتوانستند به نتیجه برسند.

شجاعت حسین در کنفرانس خبری خود عنوان کرد که دولت از دستیابی به سرانجام روشن مایوس و ناامید است. به دنبال این اظهار نظر فرمان حمله به شورشیان مسجد سرخ صادر شد.

تا نیمروز دیروز عبدالرشید غازی رهبر شورشیان مسجد سرخ سلامت بوده و شبکه ماهواره‌ای ژئوتی وی صدای او را پخش کرده است اما پس از آن ماموران امنیتی پاکستان در مورد سرنوشت او اظهار بی‌اطلاعی کردند، وی در گفت‌وگو با این شبکه ماهواره‌ای اعلام کرد که مادرش بر اثر یورش نظامیان پاکستان زخمی شده است.

وی همچنین با بیان این که دولت مدام درخواست‌های خود را تغییر می‌دهد، گفت که آنها تمایلی به حل و فصل این بحران ندارند.

شاگردان مسجد سرخ پس از آن که ۹ روز قبل با نیروهای پلیس در اطراف مسجد درگیر شدند به روی پلیس آتش گشودند و پس از آن در مسجد سنگر گرفتند به گفته منابع خبری پنج فرد چینی نیز از جمله گروگان‌های شورشیان هستند که هنوز از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.