شمارش معکوس برای انتخاب رییس جدید صندوق بین‌المللی پول

گروه بین‌الملل- صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد جلسه هیات‌مدیره بانک جهانی برای انتخاب جایگزین رییس این صندوق روز دوشنبه برگزار خواهد شد. هفته گذشته رودریگوراتورییس کنونی صندوق بین‌المللی پول به دلایل شخصی از پست خود استعفا کرد.

وی ماه اکتبر امسال دفتر کارش در صندوق بین‌المللی پول را ترک کرده و جای خود را به فرد جدیدی خواهد داد. کاندیدای فرانسوی ریاست صندوق بین‌المللی پول

جلسه فردا نخستین جلسه رسمی هیات‌مدیره صندوق بین‌المللی پول است که برای انتخاب رییس آینده تشکیل می‌شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از این جلساتی غیر رسمی برای تعیین نامزدهای پست ریاست صندوق بین‌المللی پول تشکیل شد که البته هیچ یک نتیجه روشنی به دنبال نداشته است.

وندراین اریکسون، از اعضای دبیرخانه صندوق بین‌المللی پول در این زمینه گفت: خبر کناره‌گیری راتو به صورت ناگهانی اعلام شد و همه را شگفت زده کرد. هنوز تا پایان دوره تصدی راتو زمان زیادی باقی مانده بود و به همین دلیل هیچ گمانه‌زنی در این مورد وجود نداشت. هیچ کسی نمی‌تواند بگوید رییس بعدی صندوق بین‌المللی پول چه کسی است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر صندوق بین‌المللی پول، هیات‌مدیره صندوق به همراه وزرای دارایی ۱۳کشور عضوپول واحد اروپایی، یورو، تشکیل جلسه می‌دهند تا رییس جدید را انتخاب کنند. بر اساس یک قانون نانوشته که همواره به اجرا در می‌آید رییس صندوق بین‌المللی پول از میان وزرای دارایی یا روسای بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی انتخاب می‌شود و کشورهای اروپایی نقش مستقیمی در انتخاب رییس صندوق بین‌المللی پول در این باره به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: مهم‌ترین ویژگی جانشین آقای راتو باید تعهد او به ادامه اصلاحات اقتصادی در صندوق بین‌المللی پول باشد. وی با اشاره به کارهای انجام شده در گذشته گفت: ما راه دشواری را طی کرده‌ایم. هم‌اکنون صندوق در حال افزایش حق رای شرکت‌کنندگان خود است همچنین سیستم وام‌دهی صندوق بین‌المللی پول نیز در حال تغییر است. جانشین رییس کنونی باید تعهد لازم را برای ادامه این مسیر داشته باشد. بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند جدیت رودریگو راتوودور اندیشی او سبب شد که اصلاحات صندوق بین‌المللی پول بتوانند به خوبی مدیریت شده و به اجرا درآید.

اما دیروز نیکولا سارکوزی از کاندیداتوری دومینک استراس برای احراز ریاست صندوق بین‌المللی پول حمایت کرد. استراس که از اعضای حزب سوسیالیست فرانسه به شمار می‌آید و قبل‌ترها وزیر دارایی فرانسه بود رسما از سوی فرانسه نامزد ریاست صندوق بین‌المللی پول شده است. رودریگو راتو، رییس کنونی نیز وزیر دارایی سابق اسپانیا بود. در همین حال به غیر از دومینک استراس از یک فرانسوی دیگر نیز برای حضور در پست ریاست صندوق بین‌المللی پول سخن به میان می‌آید. اولورن فابیو از اعضای بلندمرتبه حزب سیاست فرانسه است. هر دو این فرانسوی‌ها هم‌اکنون از حزب سوسیالیست خارج شده و ایده‌های اقتصاد آزاد دنبال می‌کنند. نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه در تایید دومینک استراس گفت: او کسی است که می‌تواند ماموریت‌های صندوق بین‌المللی پول را اداره و هدایت کند. فرانسه امیدواری‌های زیادی به او در این پست دارد. در همین حال بانک جهانی که خواهر خوانده صندوق بین‌المللی پول به شمار می‌آید هم از کاندیداتوری دومینک استراس حمایت کرده است. فرانسیس بروگیگنون اقتصاددان ارشد بانک جهانی با اشاره به کاندیداتوری دومینک استراس گفت: استراس یک فرد ایده‌آل است که می‌تواند موفقیت‌های راتو را ادامه دهد.