گروه بین‌الملل - مجموع مازاد تجاری چین در نیمه نخست سال ۲۰۰۷ میلادی از یک صد میلیارد دلار عبور خواهد کرد. این موضوع می‌تواند قانونگذاران آمریکایی را برای اعمال فشار بیشتر و سریع‌تر به چین تحریک کند.

سیتینگ یائو اقتصاددان آژانس تجاری چین با اعلام این که مازاد تجارت خارجی چین طی ماه‌های ژانویه تا مه به ۸۵میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار رسیده است که با احتساب آمارهای ماه ژوئن به طور حتم از مرز ۱۰۰میلیارد دلار عبور خواهد کرد. میزان مازاد تجاری چین در حالی در نیمه اول امسال به ۱۰۰میلیارد دلار می‌رسد که کل مازاد تجاری این کشور در سال ۲۰۰۶ رقم ۱۷۷میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار بوده است.

به این ترتیب برآورد می‌شود که کل مازاد تجاری چین امسال از ۲۰۰میلیارد دلار عبور کند. کاهش تعرفه صادرات برخی کالاها همچون پوشاک و کفش و پارچه از مهم‌ترین عوامل رشد مازاد تجاری چین هستند.

همچنین خبرگزاری شینهوا گزارش داد که میزان صادرات محصولات الکترونیکی چین نیز در ۵ ماه ابتدای امسال رشدی ۲۱درصدی داشته است.

چین در حالی با رشد بی‌سابقه مازاد تجاری روبه‌رو شده است که در اوایل امسال مقامات اقتصادی این کشور از اتخاذ تدابیری برای کاهش سرعت رشد صادرات در این کشور خبر دادند.

رشد صادرات چین سبب شده است تا میزان رشد اقتصادی این کشور به حد بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کند.چین در سه ماه اول امسال رشدی معادل ۲/۱۱درصد را تجربه کرد. اگرچه هنوز آمارهای رسمی برای ربع دوم سال منتشر نشده است اما تحلیلگران عقیده دارند که رشد اقتصادی چین در ربع دوم سال به ۵/۱۰درصد خواهد رسید.

از سوی دیگر پیش‌بینی بانک مرکزی چین این است که میانگین رشد اقتصادی این کشور امسال به ۸/۱۰درصد خواهد رسید.

ریچ واگنر اقتصاددان بانک جهانی در این زمینه عقیده دارد که چین کنترل رشد اقتصادی را باید در دستور کار خود قرار دهد. چرا که تداوم این وضعیت دو پیامد به دنبال خواهد داشت.

اول آن که سبب افزایش تورم خواهد شد و دیگر این که شکاف فقیر و غنی را در این کشور افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به این که رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۰۶ میلادی ۷/۱۰درصد بود گفت: قطعا امسال رشد اقتصادی چین از این رقم فراتر خواهد رفت.

چین هم‌اکنون میزان سرمایه‌گذاری خارجی را به منظور کاهش رشد اقتصادی محدود کرده است و سیاست‌های کنترل کننده‌ای را برای این کار وضع کرده است.

اما افزایش افسار گسیخته‌ صادرات عملا سیاست‌های کنترلی سرمایه‌گذاری خارجی را بی‌تاثیر کرده است.