گروه بین‌الملل - کاهش سود اوراق قرضه دولتی و اخبار مربوط به ادغام شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ موجب رونق وال‌استریت در اولین روز هفته شد.

به‌گزارش رویتر از نیویورک شاخص تولیدات صنعتی که در روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌داد که تولید کارخانه‌ها در ماه ژوئن به ۵۶ رسیده است که نسبت به ماه مه که شاخص در واحد ۵۵ بود، افزایش نشان می‌دهد. همچنین این شاخص تنزلی در قیمت‌های پرداخته شده نشان می‌دهد که به معنای کاهش فشارها است و نگرانی‌های سرمایه‌گذاران را از حیث احتمال افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی را تسکین داد. خبر گفت‌وگوی چند کمپانی با یکدیگر از جمله پیشنهاد خرید کمپانی مخابراتی کانادایی BCE به یک کمپانی بریتانیایی از دیگر اخباری بود که بازار را در روز دوشنبه تقویت کرد. یکی از تحلیلگران بازار در ارزیابی جریان بازار در روز دوشنبه معتقد است اخبار اقتصادی خوب از جمله گفت‌وگوهای ادغام بهترین انگیزه برای سرمایه‌گذاران است با این که حرکت بازار آهسته و حجم معاملات سبک و اندک است به همین دلیل نباید سود بازار در روز دوشنبه چرخش به سوی سود تعبیر کرد.

به نظر می‌رسد چشم‌انداز وال‌استریت برای ادامه سال همچنان روشن باشد هر چند مسائلی مانند افزایش هزینه انرژی به ویژه قیمت نفت یکی از مسائل مهمی است که بازار همواره به عنوان عامل نگران کننده در دیدرس خود دارد.

روز دوشنبه شاخص سهام داوجونز ۱۲۹ واحد یا ۹۵/۰درصد به دست آورد و با عدد ۱۳۵۳۵ توانست بخشی از ضرر هفته گذشته را جبران کند. استاندارد اندپورز ۱۶ واحد یا ۰۷/۱درصد به دست آورد و به رقم ۱۵۱۹ واحد رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم ۲۹ واحد یا ۱۲/۱درصد افزایش یافت و به واحد ۲۶۳۲ رسید.

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران وال‌استریت از سود روز دوشنبه خود راضی باشند به خصوص که این سود همراه با کاهش سود اوراق قرضه دولتی همراه است. در روز دوشنبه نبود اوراق قرضه از ۰۳/۵درصد در روز جمعه به زیر ۵درصد در روز دوشنبه رسید.

در توکیو تمامی خریداران و دلالان سهام به خرید سهام مرغوب و نیز رونق وال استریت موجب‌ترین در شاخص سهام نیکی شد، هر چند میزان سود به دلیل فقدان هرگونه انگیزه جدید به ویژه در زمینه اخبار داخلی برای سرمایه‌گذاران محدود بود. شاخص سهام نیکی ۸۰واحد یا ۳۲/۰درصد افزایش یافت و به واحد ۱۸۲۰۱ رسید. شاخص سهام توپیکس با ۳واحد یا ۱۵/۰درصد ترقی به واحد ۱۷۸۳ رسید.

رونق وال استریت هم موجب غلبه سرمایه‌گذاران بر ترس ناشی از ترورسیم و بمب‌گذاری در روز دوشنبه شد و موجب رونق شاخص ما در روز سه‌شنبه شد. افزایش ارزش سهام فلزات هم به ترقی در شاخص‌ها کمک کرد. شاخص سهام FTSE لندن ۳۵ واحد یا ۵/۰درصد ترقی یافت. در روز دوشنبه شاخص FTSE حدود ۲۶/۰درصد از دست داده بود. در روز دوشنبه همچنین داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه به ترتیب ۶۱/۰درصد و ۴۶/۰درصد از دست دادند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل یورو و ین تنزل پیدا کرد و به پایین‌ترین سطح خود در ۲۶سال اخیر رسید. صبح روز دوشنبه در لندن هر یورو به ازای ۳۶۲۹/۱دلار معامله شد که نسبت به روز قبل که هر یورو به ازای ۳۶۲۳/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار کاهش محسوسی نشان می‌داد.