ایسنا- به گفته یکی از ناظران هسته‌ای سازمان ملل تعیین زمان نهایی بسته شدن راکتور هسته‌ای یونگ بایون کره شمالی در حال حاضر به مذاکرات میان مقامات کره شمالی و پنج عضو دیگر امضاکننده معاهده خلع‌سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ بستگی دارد. به گزارش خبرگزاری رویتر، اولی هاینونن، رییس هیات اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کره شمالی پس از بازدید از تاسیسات هسته‌ای این کشور در پکن به خبرنگاران گفت مذاکرات این هیات در کره شمالی منجر به ایجاد تفاهم بر سر چگونگی نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر متوقف شدن فعالیت راکتور اصلی پیونگ یانگ شده است. هاینونن که پیشتر از روند بازدید تاسیسات هسته‌ای کره شمالی ابراز رضایت کرده بود، پس از پایان سفرش به کره شمالی به خبرنگاران گفت: در حال حاضر به توافق و درک مشترکی درباره نحوه نظارت بر تعطیلی راکتور یونگ بایون دست یافته‌ایم.

با این حال وی تاکید کرد که تعیین زمان تعطیلی این راکتور هسته‌ای و ارایه جزئیات بیشتر نیازمند مذاکرات بیشتر میان کره شمالی و دیگر اعضای مذاکرات شش جانبه است.

هاینونن اظهار داشت: گام منطقی بعدی این است که آن‌ها با یکدیگر در مورد تمهیدات فنی گفت‌وگو کنند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ نقشی در این موضوع ندارد. پیش از این اعلام شده بود راکتور یونگ بایون در نیمه جولای تعطیل خواهد شد. به این ترتیب یک بار دیگر زمان تعطیلی راکتور یونگ بایون در پرده ابهام قرار گرفت.وی افزود: فکر می‌کنم به محض توافق در مورد زمانبندی در دور بعدی مذاکرات شش جانبه برای تعطیلی راکتو یونگ بایون آنها این راکتور را تعطیل خواهند کرد.

اعضای مذاکرات شش جانبه شامل کره شمالی، کره جنوبی، آمریکا، ژاپن، روسیه و چین در ۱۳ فوریه توافق کرده بودند که پیونگ یانگ در ازای دریافت کمک‌های انرژی، فعالیت راکتور هسته‌ای خود را تا ۱۴ آوریل متوقف کند، اما کره شمالی به دلیل آزاد نشدن دارایی‌های مسدود شده‌اش از این کار امتناع کرد.

به دنبال آزادی دارایی‌های مسدود شده کره شمالی این کشور موافقت کرد که در راستای توافقنامه ۱۳ فوریه گام بردارد. هاینونن گفت که وی طی بازدید از مجتمع هسته‌ای کره شمالی از پنج تاسیسات مهم هسته‌ای این کشور دیدن کرده است.

کره شمالی پیشتر در سال ۲۰۰۲ بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از خاک خود اخراج کرده بود.

راکتور هسته‌ای یونگ بایون که هم اکنون نیز در حال فعالیت است، پلوتونیوم لازم را برای سلاح‌های هسته‌ای تولید می‌کند.

هاینونن همچنین اظهار داشت که مذاکراتش در کره شمالی درباره احتمال بازگشت پیونگ یانگ به ‌آژانس انرژی اتمی و پیمان منع گسترش تسلیحات کشتارجمعی نبوده است و بحث در مورد این موضوعات زود است. هاینونن تاکید کرد که گزارش خود را به شورای حکام آژانس انرژی اتمی ارائه خواهد داد.

شورای حکام آژانس انرژی اتمی باید طرح‌ها برای بازگشت به کره شمالی را تصویب کند.

رییس هیات اعزامی به کره شمالی خاطر نشان کرد: بسیار زود است که بگوییم راکتور یونگ بایون چه زمانی تعطیل می‌شود.

وی افزود: شورای حکام آژانس انرژی اتمی و اعضای مذاکرات شش جانبه تمهیدات لازم برای متوقف شدن راکتور یونگ بایون را اتخاذ خواهند کرد.

هاینونن با مثبت ارزیابی کردن سفر هیات اعزامی آژانس انرژی اتمی به کره شمالی گفت: ما مذاکرات مفیدی داشتیم و همچنین توانستیم از راکتور یونگ بایون دیدن کنیم.