ایسنا- ناظران تسلیحاتی سازمان ملل دیروز برای گفت‌وگو درباره به اجرا در آوردن توافقنامه ۱۳ فوریه و بررسی برنامه‌ها برای متوقف شدن راکتور هسته‌ای یونگ وارد کره شمالی شدند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اولی هاینونن یکی از مقامات ارشد آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی، در هنگام ورود به پیونگ یانگ گفت که هیات اعزامی به کره شمالی موضوع اتخاذ تمهیدات برای تعطیلی راکتور هسته‌ای یونگ بایون را با مقامات کره شمالی مورد بحث و بررسی خواهد داد. سفر این هیات از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج روز به طول خواهد انجامید.

کره شمالی روز دوشنبه پس از دریافت دارایی‌های مسدود شده‌اش قول داد که در راستای اجرای توافقنامه ۱۳ فوریه گام بر خواهد داشت.

بر اساس این توافقنامه،‌ کره شمالی متعهد شد در ازای دریافت کمک‌های امور انرژی راکتور یونگ بایون را تا ضرب‌الاجل ۱۴ آوریل متوقف کند اما این کشور به دلیل آزاد نشدن ۲۵میلیون دلار از دارایی‌هایش از متوقف کردن فعالیت راکتور یونگ بایون امتناع کرد.

کره جنوبی نیز دیروز پس از این اعلام پیونگ یانگ اعلام کرد که از ۳۰ژوئن کمک‌های غذایی را به کره شمالی آغاز خواهد کرد.

کریستوفر هیل نماینده هسته‌ای ارشد آمریکا اخیرا اعلام کرد که توقف فعالیت‌ راکتور ظرف سه هفته آینده انجام خواهد گرفت.

هاینونن قبل از ترک پکن به خبرنگاران گفت این موضوع به کره شمالی بستگی دارد که متوقف کردن و تعطیلی راکتور یونگ بایون با چه سرعتی از طرف این کشور انجام گیرد.

کره شمالی در سال ۲۰۰۲ بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل را از خاک این کشور اخراج کرد.

لی جائه جونگ وزیر اتحاد دو کره نیز اعلام کرد که اولین محموله سه‌هزار تنی برنج روز شنبه هفته آینده به مقصد بندر نامپو کره شمالی ارسال خواهد شد. وی اعلام کرد که ارسال ۴۰۰ هزار تن برنج به کره شمالی شش ماه به طول خواهد انجامید.

از سوی دیگر، کین گوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: گروه‌های درگیر در مذاکرات شش جانبه با هدف خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در حال مذاکره برای تعیین روز دقیق ازسرگیری این مذاکرات هستند.