گروه بین‌الملل - ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به منظور طراحی یک استراتژی جدید انرژی در بالکان وارد کرواسی شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه پوتین به همراه روسای جمهور دیگر کشورهای منطقه بالکان در نشستی در زاگرب به بررسی راهکارها و استراتژی‌های جدید این منطقه در بحث انرژی ‌پرداخت.

روسیه قصد دارد با تحت پوشش قرار دادن منطقه بالکان نفوذ خود را در این منطقه افزایش دهد. به عقیده تحلیلگران روسیه قصد دارد کشورهای این منطقه را به نفت و گاز خود وابسته کند و به این ترتیب تلاش کند که جلوی نفوذ رو به گسترش ناتو را در شبه‌جزیره بالکان بگیرد.

روسیه به خوبی می‌داند که گسترش نفوذ ناتو به معنی گسترش حضور ایالات متحده در این منطقه است و کرملین به هیچ عنوان به این مساله رضایت ندارد.

براساس طرحی که پوتین ارائه داده است خط لوله نفت دروژبا تا کرواسی ادامه یافته و به خطوط نفت بالکان پیوند می‌خورد. روسیه قصد دارد خط لوله دروژبا را به خط لوله آلکساندرو پولیس پیوند بدهد.این خط لوله از ساحل دریای سیاه در بلغارستان آغاز می‌شود. همچنین روسیه قصد دارد با افزایش نفوذ خود در منطقه بالکان از جدا شدن کوزوو از صربستان جلوگیری کند.

اتحادیه اروپا از هم‌اکنون مخالفت خود را با استراتژی جدید روسیه در منطقه بالکان اعلام کرده است.اتحادیه اروپا همواره روسیه را متهم کرده است که از گاز و نفت خود به عنوان اسلحه‌های سیاسی استفاده می‌کند. مسکو تاکنون این اتهام را قویا تکذیب کرده است.