یک قدم تا داونینگ استریت

گروه بین‌الملل - سرانجام گوردون براون وزیر دارایی کنونی بریتانیا رسما بر کرسی ریاست حزب کارگر انگلستان تکیه زد. این نخستین گام بروان در راه رسیدن او به پست نخست‌وزیری بریتانیا است. به گزارش بی بی سی نیوز دیروز تونی بلر رسما از ریاست حزب کارگر انگلستان کناره گرفت تا اعضای حزب بتوانند براون را به جای او بنشانند.

گوردون براون ۵۶ ساله که در تمام طول دوره‌ ۱۰ ساله‌ نخست‌وزیری تونی بلر، سمت وزیر دارایی انگلیس را بر عهده داشت، بی‌هیچ دردسر و رقیب جدی به عنوان رهبر حزب کارگر انتخاب شد. زیرا هیچکدام از دو کاندیدای دیگر این سمت که امیدوار به رقابت با گوردون براون بودند از حمایت کافی اعضای حزب برخوردار نشدند.

در انگلیس رهبر بزرگترین حزب پارلمان‌، نخست وزیر می‌شود و احزاب حاکم می‌توانند در میانه‌ دوره‌ تصدی نخست وزیر بدون اینکه نیاز به برگزاری انتخابات سراسری باشد نخست‌وزیر را عوض کنند. اما در ابتدا فرد جایگزین باید به عنوان رییس حزب برگزیده شود.

گوردون براون و تونی بلر پس از مرگ جان اسمیت در ۱۳ سال قبل توافق کردند که براون برای رهبری حزب کارگر کاندیدا نشود و در عوض تونی بلر پس از دو دوره نخست‌وزیری راه را برای وی باز کند.

اما در ادامه‌ دوران نخست‌وزیری بلر گزارش‌ها از بروز اختلاف و مشاجرات بین این دو و اتهامات گوردون براون به بلر مبنی بر خلف وعده در مورد توافق دو جانبه‌شان، رسانه‌های انگلیس را فرا گرفت. هر چند روند کاری تونی بلر در انگلستان در ابتدا مثبت بود اما ورود او به جنگ عراق پیشینه مثبت او را ویران کرد و دیگر امیدی نبود که بلر در پایان دوره نخست وزیری خود بتواند سکان را در اختیار فرد دیگری از حزب کارگر قرار دهد. دست آخر در شرایطی که محبوبیت حزب کارگر روز به روز کمتر می‌شد حزب تصمیم گرفت تونی بلر زودتر از آنچه باید کنار برود تا براون با اندیشه‌های جدید خود بتواند در دو سالی که باقیمانده است وجهه عمومی حزب کارگر را ترمیم کند.

گوردون براون چهارشنبه‌ این هفته به جای تونی بلر پست نخست‌وزیری انگلیس را در دست می‌گیرد.

هواداران براون کمتر از هشت ماه قبل بلر را وادار کردند تا اعلام کند که ظرف ۱۲ ماه دیگر از پست نخست‌وزیری کناره‌گیری خواهد کرد.

در حالی که بلر از یک سو به دلیل احیای حزب کارگر پس از ۱۸ سال سلطه‌ حزب مخالف در نظر برخی اعضا ناجی حزب کارگر محسوب می‌شود، از سوی دیگر در نظر برخی دیگر یک فرد خائن به سنت‌های چپ‌گرایی حزب کارگر است. گوردون براون طی گفت‌وگو با بی بی سی گفت: هر کس که آمادگی حمایت از بیانیه‌ حزب ما را نداشته باشد در دولت حزب کارگر حضور نخواهد داشت.

اتخاذ این موضع از سوی گوردون براون جای تعجب ندارد، وی در سال ۱۹۹۷ همراه تونی بلر برای احیای حزب کارگر و پیروز کردن این حزب در انتخابات سراسری آن سال تلاش فراوانی کرد.

وی همچنین در تمام تصمیم‌گیری‌های تونی بلر به عنوان نخست وزیر از جمله وارد شدن به جنگ عراق در سال ۲۰۰۳، همراه وی بوده است.

با توجه به اختیارات بی‌سابقه‌ گوردون براون در عرصه‌ برنامه‌های داخلی از سال ۱۹۹۷ تاکنون وی فرد موثری در تلاش برای ارتقای اقتصاد بازار آزاد در بریتانیا و افزایش فرصت برای همگان بوده است.

در بحبوحه‌ گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه براون یک فرد نگران کننده‌ تک رو و حتی یک دیوانه‌ قدرت است، وی باید رای‌دهندگان را متقاعد کند که صلاحیت و لیاقت نخست‌وزیری را دارد و با توجه به مورد توجه قرار گرفتن روز افزون جناح راست میانه در انگلیس و اقدامات دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار مخالف دولت انگلیس که یک سیاستمدار از جنس تونی بلر است، بسیاری معتقدند که احتمالا دوره تصدی براون کوتاه خواهد بود.