ایسنا - نمایندگان مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی دیروز اعلام کردند که امکان دستیابی به موفقیت و پیشرفت نهایی به تنهایی بر عهده پیونگ یانگ است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کریستوفر هیل، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات شش جانبه اعلام کرد که در این مذاکرات موضوع کمک‌های نفتی به پیونگ یانگ در ازای متوقف شدن فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی مورد توجه قرار گرفته است.

هیل گفت: این موضوع بستگی به کره شمالی دارد، ما شماری از موضوعات را به آنها پیشنهاد کرده‌ایم فقط لازم است که تصمیم بگیرند.

در همین حال کنیچیرو ساسائه، نماینده ژاپن در این مذاکرات نیز اعلام کرد که توافق نهایی بستگی به پاسخ نهایی پیونگ ‌یانگ دارد.

دور جدید مذاکرات شش جانبه در حالی آغاز شد که آمریکا و کره شمالی تمایل خود را به توافق و سازش اعلام کرده بودند اما زمانی که مذاکرات وارد روز دوم شد نمایندگان اعلام کردند که مذاکرات بر یک موضوع متمرکز شده است، موضوع درخواست کمک‌های نفتی از طرف پیونگ یانگ.

هیل با اشاره به اینکه وی مذاکرات بی پرده و صریحی با نمایندگان کره شمالی درباره موضوع کمک‌های نفتی داشته است، تصریح کرد:‌ما به هیچ وجه علاقه‌ای به معاملات درباره امور نفتی و انرژی نداریم، ما به معامله کردن در امور خلع سلاح علاقه داریم.

مذاکره‌کنندگان پیشتر ابراز امیدواری کرده بودند که در این مذاکرات می‌توان شاهد اولین گام‌های کره شمالی در جهت متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای خود بود.

اما این نمایندگان با توجه به سرسختی‌های اعمال شده از طرف کره شمالی نسبت به حصول پیشرفت در این مذاکرات ناامید شده‌اند، به طوری که نماینده ژاپن روز یکشنبه تقاضای کره شمالی را «بیش از حد» خوانده بود.

ساسائه گفت: این یک مشکل است، تا زمانی که مقامات کره شمالی طرز فکر خود را تغییر ندهند دستیابی به توافق مشکل خواهد بود.

از سوی دیگر رسانه‌های ژاپنی و کره جنوبی درباره درخواست نفتی و انرژی پیونگ یانگ گزارش‌های مختلفی را منتشر کرده‌اند که این گزارش‌ها شامل درخواست دو میلیون کیلو وات برق یا تن نفت سنگین بوده است.

همچنین خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از یک منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت که پیونگ یانگ پیش از متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای خود درخواست یک میلیون تن نفت کرده است و پس از محقق شدن این درخواست پیونگ یانگ برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف خواهد است. این کشور پس از توقف برنامه‌های هسته‌ای خود هر ساله خواهان دریافت دو میلیون تن نفت نیز می‌باشد.

در همین حال واشنگتن دیروز از پیونگ یانگ درخواست کرد که به چانه‌زنی‌های خود پایان دهد و اقداماتی در راستای دستیابی به یک توافق در زمینه کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای خود انجام دهد.

نماینده ارشد آمریکا پیش از آغاز پنجمین روز این مذاکرات گفت: فکر نمی‌کنم لازم باشد که دیگر توافقی صورت گیرد. آنها باید تصمیم بگیرند.

نماینده ژاپن نیز گفت: کشور ما در حد خود تمام تلاش‌ها را برای ایجاد یک توافق در این مذ‌اکرات انجام داد اما دستیابی به یک توافق به اقدامات کره شمالی بستگی دارد و به این موضوع بستگی دارد که آنها چه پاسخی می‌دهند.