دیدار سلاطین نفت و گاز در ریاض

عربستان باز هم قیمت نفت را پایین کشید

دنیای اقتصاد - ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در نخستین مرحله از سفر دوره‌‌ای خود به خاورمیانه وارد عربستان سعودی شده و با ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر پوتین پس از آن انجام می‌شود که هفته پیش آنگلا مرکل با محورهایی شبیه پوتین به خاورمیانه و از جمله عربستان سفر کرده بود. روسیه هم اکنون عضو کمیته چهارجانبه برقراری صلح در خاورمیانه است و به همین دلیل می‌تواند نقش برجسته‌ای در حل و فصل این بحران داشته باشد.

همزمان با این سفر، علی‌النعیمی، وزیر نفت عربستان با اطمینان دادن به واردکنندگان نفت از عدم کاهش عرضه اوپک در آینده، باعث شده است که روند صعودی متوقف شده و قیمت نفت باز هم به زیر ۶۰دلار سقوط کند. براین اساس، بهای هر بشکه نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدیت در بورس نفت نیویورک به ۳۶/۵۹دلار رسید و ۳/۱دلار کاهش قیمت را تجربه کرد. گروه بین‌الملل - ولادمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در نخستین مرحله از سفر دوره‌‌ای خود به خاورمیانه وارد عربستان سعودی شده و با ملک عبدا... بن عبدالعزیز پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رسانه‌های عربستان گزارش دادند: ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه و ملک عبدا... بن عبدالعزیز پادشاه عربستان درباره‌ تمام تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه بحران فلسطین و اوضاع عراق بحث و تبادل نظر کردند. سفر پوتین پس از آن انجام می‌شود که هفته پیش آنگلا مرکل با محورهایی شبیه پوتین به خاورمیانه و از جمله عربستان سفر کرده بود. روسیه هم اکنون عضو کمیته چهارجانبه برقراری صلح در خاورمیانه است و به همین دلیل می‌تواند نقش برجسته‌ای در حل و فصل این بحران داشته باشد.

در همین حال گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که پوتین و ملک عبدالله طی دیدار خود راه‌های تقویت همکاری بین دو کشور روسیه و عربستان را در تمامی زمینه‌ها مورد بررسی قرار دادند. همکاری مشترک در زمینه‌های پروژه‌های مشترک نفت و گاز یکی از این محورهای همکاری خواهد بود. عربستان بزرگترین دارنده ذخایر نفت خام جهان است و روسیه بزرگ‌ترین ذخایر زیرزمینی گاز را در اختیار دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود در این سفر دو طرف توافقنامه‌هایی را در زمینه خرید و فروش اسلحه به امضا برسانند. هم‌اکنون عربستان به طور معمول از تسلیحات دفاعی اروپایی و آمریکایی استفاده می‌کند و روسیه علاقه فراوانی دارد که بخشی از این بازار نسبتا بزرگ در خاورمیانه را به دست آورد.

پادشاه عربستان ضمن استقبال گرم از رییس‌جمهور روسیه، طی سخنانی تلویزیونی وی را فردی سیاستمدار، صلح طلب و عدالت‌خواه معرفی کرد و اظهار داشت: عربستان دست دوستی به سمت روسیه دراز می‌کند.

پوتین نیز خود را دوست وفادار عربستان توصیف کرد و گفت: دو کشور می‌توانند کارهای بسیاری برای تقویت مناسبات دو جانبه خود انجام دهند.

پوتین و ملک عبدا... همچنین ناظر امضای توافقنامه‌های اقتصادی، فرهنگی و اطلاعاتی از سوی مقامات دو طرف بودند. پوتین که برای نخستین بار در دوران ریاست‌جمهوری خود به عربستان سفر کرده بود دیروز این کشور را به مقصد قطر ترک کرد.

هدف پوتین از این سفر تقویت روابط در بخش انرژی و مناسبات نظامی است. از زمان سقوط شوروی سابق، آمریکا حاکم بلامنازع این بخش در منطقه بوده است.

پادشاه عربستان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتارتاس روسیه گفت: سفر پوتین به تقویت همکاری‌های دو جانبه براساس یک چشم‌انداز استراتژیک که مطابق با مصالح دو کشور در کوتاه مدت و دراز مدت است، کمک می‌کند. وی افزود: عربستان و روسیه به عنوان دو تولیدکننده‌ بزرگ نفت باید با همکاری یکدیگر امنیت ذخایر نفت را تامین کنند و در بازار نفت به ثبات و تعادلی برسند که به طور مساوی به نفع تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان باشد.

خبرگزاری عربستان گزارش داد: ملک عبدا... اظهار داشت با توجه به عضویت روسیه در گروه کاری چهار جانبه، مسکو نقش مهمی در حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین ایفا می‌کند.

اما پوتین پیش از آغاز سفر دوره‌ای خود طی سخنانی انتقاد آمیز آمریکا را یک قدرت تک قطبی بدون فکر خواند که با دنبال کردن سیاست‌های منتهی به جنگ، ویرانی و ناامنی، جهان را خطرناک‌تر از گذشته کرده است. در همین حال وزیر دفاع روسیه تاکید کرد: انتقادات ولادیمیر پوتین از آمریکا در راستای ایجاد درگیری با واشنگتن نبوده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره، سرگئی ایوانف وزیر دفاع روسیه، در سخنرانی‌اش در چهل و سومین نشست کنفرانس امنیتی در مونیخ گفت: انتقادات ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه از موضع‌گیری آمریکا با هدف رویارویی با واشنگتن نبود.

وی ادامه داد: اظهارات رییس‌جمهور روسیه کاملا صریح، صادقانه و دقیق بود.

وزیر دفاع روسیه اظهار داشت: به اعتقاد من اظهارات پوتین در برگیرنده هیچ گونه روحیه خصمانه یا تمایل به درگیری با آمریکا نبود.

وی گفت: ما قصد نداریم با آمریکا وارد رقابت‌ تسلیحاتی شویم. ‌روسیه تلاشی برای تحمیل دیدگاه‌هایش به دیگران ندارد.

ایوانف درباره اظهارات پوتین در خصوص سیاست تک قطبی آمریکا در جهان که منجر به ناامنی‌ شده است، تاکید کرد: تعداد جنگ‌ها و درگیری‌ها بعد از جنگ سرد بیش از تعداد درگیری‌های گذشته بوده است.

وزیر دفاع روسیه افزود: روسیه قصد ندارد اتحاد موجود ناتو را بشکند و مسکو از پنج سال پیش با این سازمان همکاری داشته است، اما ما طی دو یا سه سال گذشته به نهایت همکاری رسیده‌ایم.