پس از توافق فتح و حماس در مکه، سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد، هنیه پس از بازگشت به نوار غزه استعفای خود را جهت ایجاد اقدامات برای تشکیل دولت متحد ملی اعلام خواهد کرد. به گزارش (ایسنا) به نقل از روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن - فوزی برهوم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، تاکید کرد که اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر فلسطین به محض بازگشت به نوار غزه استعفای خود را تقدیم محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان خواهد کرد. وی این اقدام را گامی زمینه‌ساز جهت تشکیل دولت متحد ملی فلسطین دانست.

برهوم تصریح کرد که به محض ایجاد توافق بر سر تشکیل دولت متحد ملی، هنیه بار دیگر به سمت خود جهت تشکیل وزارتخانه جدید باز خواهد گشت. نزار ریان، از رهبران جنبش حماس نیز ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در روند تشکیل دولت متحد ملی، فلسطین خاطرنشان کرد که حماس همچنان بر موضع قبلی خود پایبند است، «دولت متحد ملی فلسطین نیز هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.»

از سوی دیگر پس از انتشار اخبار ضد و نقیض مبنی بر توافق جنبش‌های فتح و حماس بر سر اسامی لیست‌های وزارتی دولت جدید، این دو جنبش اخبار مذکور را رد کردند.

احمد عوض، مدیرکل دولت فلسطین تاکید کرد: توافق ایجاد شده بر سر روش‌ها و گزینه‌های تعیین وزرا است نه بر سر اسامی آنها. وی افزود: اخبار منتشر شده در این خصوص دقیق نیست. احمد عبدالرحمن، سخنگوی جنبش فتح نیز تاکید کرد که انتخاب نمایندگان این جنبش در دولت متحد ملی از طریق کمیته مرکزی و شورای ائتلافی جنبش فتح صورت می‌گیرد. وی تصریح کرد که بعد از بازگشت محمود عباس این اقدام آغاز خواهد شد. صلاح ‌البردویل، سخنگوی جنبش فتح در پارلمان فلسطین نیز اخبار مربوط به شرط محمود عباس مبنی بر انتخاب محمد دحلان به عنوان معاون نخست وزیر دولت متحد ملی را رد کرد. وی همچنین تاکید کرد که طی یکی دو هفته آینده دولت متحد ملی رسما اعلام خواهد شد. نبیل شعث، مشاور محمود عباس نیز در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط در خصوص امکان اعطای پست معاونت ریاست سازمان آزادی‌بخش فلسطین به خالد مشعل، رییس‌ دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: تمامی مسائل مربوط به سازمان‌‌دهی سازمان آزادی بخش فلسطین و ورود اعضای جنبش حماس به این سازمان قابل بررسی است. وی افزود: جنبش حماس اسامی حموده جروان و ناصر مصلح را برای پست وزارت کشور دولت جدید معرفی کرده اما هنوز در این خصوص تصمیم‌گیری نشده است. به رغم استقبال گسترده جامعه جهانی از توافق نشست مکه در راستای تشکیل دولت متحد ملی فلسطین، کاخ سفید، رژیم صهیونیستی و کمیته چهار‌جانبه چندان استقبال گرمی از این توافق نشان نداد. به گزارش خبرگزاری کویت، تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: بسیار زود است که بخواهیم نظر قطعی خود را در مورد این توافقنامه اعلام کنیم، زیرا هنوز بسیاری از مفاد این توافقنامه و محتویات آن و چگونگی عملی شدن آن برای ایالات متحده آمریکا روشن نیست و شرح حال مفصلی در این زمینه در دستمان نمی‌باشد.

وی همچنین گفت: آمریکا و کمیته چهار‌جانبه در حال حاضر هیچ گونه موضع‌گیری و واکنشی نسبت به این توافقنامه نشان نداده است، اما لازم است که بگوییم ما از اقدام عربستان برای نزدیک کردن گروه‌های فلسطینی با یکدیگر و حل مشکلات آنها استقبال می‌کنیم.

کیسی همچنین اظهار داشت: اطلاعاتی که از مکه به دستمان رسیده است بیانگر آن است که گروه‌های فلسطینی به توافقی برای تشکیل دولت متحد ملی دست یافته‌اند، اما هنوز شرح حال مفصل و مشخصی درباره برنامه این دولت یا نوع چارچوب آن به دستمان نرسیده است، به همین دلیل است که نمی‌توانیم درباره این توافق به‌دست آمده در مکه اظهار نظر قطعی کنیم و موضع‌ نهایی را اتخاذ کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: آمریکا نسبت به راه‌حل موجود برای بحران فلسطین و اسرائیل و نیز تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی همچنان پایبند بوده و معتقد است که ملت فلسطین مستحق آن است که دارای دولتی باشد که بتواند به این هدف و اصول و مبانی آن متعهد باشد. اهدافی که کمیته چهار جانبه برای برقراری صلح در خاورمیانه آنها را پی‌ریزی کرده است. وی همچنین تاکید کرد: دولت آینده فلسطین باید به تمام اصول و مبانی کمیته چهار جانبه که اخیرا در نشستش اعلام کرده است متعهد باشد و به عنوان شریک واقعی صلح با اسرائیل وارد مذاکره شود.

پادشاه عربستان با استقبال گسترده از دستیابی گروه‌های فلسطینی به توافقی برای تشکیل دولت متحد ملی در نشست مکه اعلام کرد: این اقدام گروه‌های فلسطینی به عنوان مهمترین قدم جهت متوقف ساختن درگیری‌ها و خونریزی‌ها در فلسطین محسوب می‌شود و مطمئنا در راستای تحکیم وحدت ملی فلسطین و با احقاق حقوق ملت فلسطین و در راس آن تشکیل دولت مستقل فلسطینی تاثیرگذار خواهد بود.

ملک عبدا... دوم، پادشاه اردن نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری اردن اظهار داشت: لازم است که در اینجا از تمامی تلاش‌های دولت عربستان و در راس آن ملک عبدا... بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای موفقیت نشست مکه تشکر و قدردانی کنیم.

دفتر ریاست جمهوری عراق نیز با صدور بیانیه‌ای از توافق نشست مکه برای تشکیل دولت متحد ملی فلسطین استقبال و از تلاش‌های دولت عربستان برای حل و فصل بحران‌های داخلی فلسطین تشکر و قدردانی کرد.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است: جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق طی تماس تلفنی با ابومازن، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن تبریک به وی برای دستیابی به توافق برای تشکیل دولت متحد ملی اعلام کرد: دولت عراق امیدوار است این توافق هرچه سریعتر به مرحله اجرا گذاشته شود و بحران‌های داخلی فلسطین حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز با استقبال از توافقنامه گروه‌های فلسطینی در نشست مکه اعلام کرد: چین امیدوار است این دولت متحد ملی که قرار است براساس این توافقنامه تشکیل شود در سریعترین وقت ممکن تشکیل شود و به دنبال آن گفت‌وگوهای صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها از سر گرفته شود. وزارت امور‌خارجه پاکستان نیز با استقبال از توافقنامه نشست مکه میان گروه‌های فتح و حماس اعلام کرد: امیدواریم که این توافقنامه منجر به تحکیم وحدت ملی میان فلسطینی‌ها و از سرگیری گفت‌وگوی مجدد میان این گروه‌ها شود. وزارت امور خارجه پاکستان از نقش تمامی کشورهای میانجیگر برای حل بحران فلسطین و در راس آن عربستان تشکر و قدردانی کرد.