ایرنا- یاسوهسیا شیوزاکی، دبیر و سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد: دولت این کشور خواستار آن است که کره‌شمالی پیش از دریافت هرگونه کمکی، برنامه‌های هسته‌ای خود را رها کند. به‌گزارش خبرگزاری «کیودو»، شیوزاکی در آستانه برگزاری دوربعدی مذاکرات شش جانبه در پکن در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: مهم‌ترین موضوع در خصوص حل این بحران آن است که این کشور در راستای رها کردن برنامه‌های هسته‌ای خود گام بردارد.

به گزارش کیودو به نقل از یکی از کارشناسان آمریکایی که در مسیر برگشت به‌کشورش در توکیو توقفی کوتاه‌ داشت، «کیم کیو گاوان» معاون وزیر امور خارجه کره‌شمالی و مقامات ارشد این کشور در دیدار با مقامات آمریکایی خواستار آن شده‌اند که در ازای توقف توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود، جامعه جهانی سالانه ۵۰۰هزار تن نفت سنگین در اختیار پیونگ یانگ قرار دهند.

وی افزود: دولت کره‌شمالی همچنین پیشنهاد کرده است که در راستای متوقف کردن فعالیت بازیافت سوخت اتمی در تاسیسات «یونگ بیون» و پذیرش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا تحریم مالی پیونگ یانگ را پایان دهد. دور آتی مذاکرات شش جانبه برای حل مساله هسته‌ای کره شمالی، قرار است هشتم فوریه با حضور شش کشور عضو این مذاکرات در پکن برگزار شود.

دور آخر مذاکرات شش جانبه با حضور کشورهای کره‌شمالی، کره‌جنوبی، ژاپن، روسیه، چین و آمریکا ۱۸ دسامبر گذشته در پکن پایتخت چین برگزار شد که این نشست پس از پنج روز گفت‌وگو بدون کسب نتیجه‌ای پایان یافت.