گروه بین‌الملل- جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا بودجه سال مالی ۲۰۰۸ آمریکا را که از اول اکتبر امسال آغاز می‌شود به کنگره فرستاد. بودجه ۲تریلیون و ۹۰۰میلیارد دلاری که بوش دیروز تقدیم کنگره کرد نخستین بودجه‌ای است که او به کنگره تحت کنترل دموکرات‌ها می‌فرستد و به همین منظور نگرانی‌های زیادی از بابت چگونگی بررسی و تصویب این بودجه ذهن مشاوران کاخ سفید را به خود مشغول کرده است. جورج بوش، پیش از ارسال بودجه طی نطقی خواستار همکاری کامل کنگره در راه تصویب این بودجه شد و گفت: برای طراحی بودجه سال مالی آینده آمریکا کلیه جوانب بررسی شده است و کوشش فراوانی صورت گرفته تا مصالح ملی آمریکا مورد توجه قرار گیرد. بوش در این نطق هم به مانند تمامی نطق‌های اخیر خود به جنگ عراق تکیه کرد و آمریکا را کشوری در حال جنگ توصیف کرد. بوش گفت: در شرایط جنگی ما نیازمند همکاری‌های بیشتری هستیم و باید برای پیروزی در این جنگ تلاش کنیم.

جورج بوش در نطق رادیویی هفتگی خودبا اشاره به اهمیت مهار کسری بودجه گفت: کاهش کسری بودجه در زمان جنگ یک نیاز مهم است و ما بودجه جنگ را با مهار دیگر هزینه‌ها تامین خواهیم کرد.

جورج بوش با اشاره به طرحی که مشاوران کاخ سفید تهیه کرده‌اند، گفت: طرحی که ما برای سال مالی آینده آماده کرده‌ایم پاک کردن کسری بودجه آمریکا را تا سال ۲۰۱۲ هدف قرار داده است.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که این هدف با کاهش مالیات‌ها تداخلی نداشته و همچنان می‌توان به کاهش مالیات‌ها ادامه داد.

این ادعای جورج بوش در حالی مطرح می‌شود که رقم کسری بودجه فدرال ایالات متحده در سال ۲۰۰۶ به عدد سربه فلک کشیده ۷۵۰میلیارد دلار رسید.جورج بوش که یک روز پیش از تقدیم بودجه سال آینده مالی آمریکا به کنگره سخنرانی می‌کرد، گفت: بودجه‌ای که از اکتبر ۲۰۰۷ آغاز خواهد شد با تکیه بر گسترش برنامه‌های آموزشی، بهداشتی و انرژی تدوین شده است.در همین حال روزنامه واشنگتن پست گزارش داد براساس بودجه سال آینده آمریکا میزان هزینه‌های نظامی دولت شامل هزینه‌های جنگ در عراق و افغانستان به نسبت هزینه‌های بهداشتی و آموزشی بسیار بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنرانی رادیویی خود گفت: افزایش زیاد مالیات‌ها باعث کاهش سودها می‌شود و این زندگی امروز و آینده نسل‌های آمریکایی را تهدید می‌کند.سخنرانی بوش پس از آن انجام گرفت که اعضای دموکرات کنگره این کشور هفته گذشته نسبت به بالا بودن بودجه نظامی به خصوص هزینه‌های مربوط به جنگ عراق در این بودجه اعتراض کردند.همچنین دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند قصد دارند حجم مالیات‌ها را به منظور کاهش کسری بودجه دولت افزایش دهند.جمهوری خواهان همواره مخالف سیاست‌های افزایش مالیات بوده‌اند و دولت بوش چندی قبل یک معافیت مالیاتی بزرگ و فراگیر را برای شرکت‌های نفتی تصویب کرد که این موضوع با مخالفت اعضای کنگره این کشور روبه‌رو شد. این مساله هم‌اکنون یکی از موارد اصلی اختلاف بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها است.