بزرگ‌ترین حادثه تروریستی عراق

گروه بین‌الملل- منابع امنیتی عراق گزارش دادند دیروز یک بمب دست‌ساز در نزدیکی سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در بغداد منفجر شد که بر اثر آن یک عراقی کشته شده و ۳نفر دیگر زخمی شدند. همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس از بغداد گزارش داد شمار قربانیان انفجار بازار بغداد که شنبه عصر روی داد در حال افزایش یافتن است. کمبود امکانات درمانی و جراحی باعث شده تا کار نجات بیماران به کندی انجام شود و هر لحظه بر شمار مجروحانی که جان خود را از دست می‌‌دهند افزوده شود. براساس این گزارش شمار این قربانیان تا بعدازظهر دیروز به ۱۳۷نفر رسیده که به این ترتیب این بیشترین خسارت بمب‌گذاری در پایتخت عراق پس از سقوط دولت صدام حسین در سال ۲۰۰۳ است.

براساس اطلاعاتی که از سوی پلیس بغداد در اختیار خبرنگاران قرار گرفته این حمله در محل بازار مواد غذایی بغداد انجام شده است. در جریان این حمله از یک کامیون بمب‌گذاری شده استفاده شده است که حاوی یک تن مواد منفجره بوده است. این مواد منفجره به وسیله فرستنده رادیویی کنترل و منفجر شده‌اند. به گزارش پلیس بغداد تروریست‌ها این بمب‌ها را درون بشکه‌های روغن خوراک‌پزی جاسازی کرده بودند و به همین دلیل حضور کامیون حامل روغن خوراکی در بازار موادغذایی شک‌برانگیز نبوده و نیروهای پلیس نتوانسته بودند پیش از انفجار کامیون‌ را شناسایی کنند. این دومین انفجار در بازار بغداد در یک هفته گذشته است. در انفجار پیشین نیز دو خودروی سواری بمب‌گذاری شده در بازار لباس‌فروش‌های بغداد منفجر شدند که بر اثر آن دست‌کم ۷۰نفر کشته شدند.

انفجار بزرگ قبلی بغداد در روز ۲۸ فوریه ۲۰۰۵ انجام گرفت که براثر آن ۱۲۵ عراقی جان خود را از دست دادند.

انفجارهای دو روز اخیر بغداد پس از آن انجام گرفت که نیروهای ائتلاف یک سلسله عملیات سنگین نظامی را علیه تروریست‌ها در شمال بغداد انجام دادند. این عملیات که با پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا همراه بود، صدها کشته و زخمی و اسیر برجای گذاشت.بر اثر انفجار شنبه بغداد به ۳۰ مغازه و ۴۰ دستگاه خانه خساراتی وارد شده و برخی از آنها به طور کامل تخریب شدند. هنوز هیچ‌یک از گروه‌های درگیر در عراق مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته‌اند، اما انگشت اتهام به سوی نیروهای القاعده نشانه رفته است.منابع خبری گزارش داده‌اند، بر اثر این انفجار بیش از ۳۳۰نفر نیز زخمی شدند که حال بسیاری از آنها وخیم است. به دنبال این انفجار کار سفید با صدور بیانیه‌ای این انفجار را محکوم کرد و گفت: هدف قرار دادن غیرنظامیان عراقی و جنایات اینچنینی عزم آمریکا را در حمایت از مردم، دولت دموکراتیک و نیروهای امنیتی عراق جزم می‌کند تا ضمن محاکمه و دستگیری عاملان این جنایات، امنیت عراق را فراهم کنند.

جورج بوش این حمله انتحاری را تلاشی جدید برای برهم زدن نظام دموکراسی در عراق دانست و از جامعه بین‌المللی خواست تا برای شکست تروریست‌ها که قصد هدف قرار دادن روند دموکراتیک در عراق و خاورمیانه را دارند، مواضع جدی و مهمی اتخاذ کند.بوش این عملیات تروریستی را یک کشتار دسته‌جمعی دانست و بر تعهدات خود نسبت به دولت عراق تاکید کرد.

به دنبال انفجار این کامیون، نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق نیز «طرفداران صدام» را عامل این حملات دانست.

وی در بیانیه‌ای که از سوی دفترش منتشر شد، عنوان داشت: صدامی‌ها بار دیگر به جنایاتشان روی آورده‌اند و این عزم دولت را در سرکوب آنها جزم‌تر می‌کند.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری العراقیه تاکید کرد: بسیاری از تروریست‌ها از طریق سوریه وارد عراق می‌شوند.وی افزود: ۵۰درصد از جنایاتی که مادر خیابان‌های بغداد شاهد آن هستیم از سوی تکفیری‌هایی صورت می‌گیرد که از سوریه وارد کشور می‌شوند.

زلمای خلیل‌زاد، سفیر در حال کناره‌گیری آمریکا در عراق نیز درباره این انفجار اظهار داشت: این اقدام نمونه‌ای از اقدامات نیروهای شیطان برای ترساندن مردم عراق است.

در همین حال یک گروه عراقی نزدیک به سازمان القاعده اعلام کرد، حملات خود را به جای آنکه در بغداد متمرکز کند به سراسر خاک عراق خواهد کشاند.

سرکرده تشکلی که خود را دولت اسلامی عراق می‌نامد در پیام صوتی که از طریق شبکه اینترنت منتشر شد، اعلام کرد، حملات این گروه متوقف نخواهد شد مگر زمانی که جرج بوش، رییس جمهور آمریکا توافقنامه قبول شکست را امضا کند.

این فرد که خود را «ابوعمر البغدادی» و امیر دولت اسلامی عراق می‌نامد، افزود: مژده می‌دهیم که طرح ما فقط شامل بغداد نمی‌شود بلکه به همه مناطق عراق گسترش می‌یابد حملات ما ادامه خواهد یافت تا زمانی که بوش شکست طرح خود را اعلام و شکست را بپذیرد.

وی از سایر گروه‌ها در عراق خواست به گروه وی بپیوندند. بغدادی همچنین از پناهندگان فلسطینی در کشورهای همجوار عراق خواست که به استانهای الانبار، صلاح‌الدین و دیالی باز گردند. بغدادی افزود: ۷۵ هزار نظامی به دست افراد مسلح عراقی کشته شد‌ه‌اند.

وی به تابیعت این افراد هیچ اشاره‌ای نکرد. وی همچنین به سوریه درباره آنچه کمک به آمریکا برای مقابله با افراد مسلح در عراق نامید هشدار داد و گفت: واشنگتن اگر در عراق درگیر نبود به دمشق حمله می‌کرد.