گروه بین‌الملل- در حالی که جورج بوش، رییس جمهور آمریکا قصد دارد تعداد ۲۱هزار و ۵۰۰سرباز آمریکایی دیگر را به عراق گسیل کند، اعضای کنگره آمریکا در حال تهیه یک طرح غیر الزام‌آور هستند تا به این وسیله مخالفت خود را با اعزام سربازان بیشتر به عراق نشان دهند. دامنه اعتراضات به طرح بوش پس از آن وسعت گرفت که اداره امنیت ملی آمریکا گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد با احتساب این نیروها، مجموع نیروهای اضافه شده به عراق به ۴۸هزار نفر می‌‌رسد. این تعداد نیروی اضافه، بار مالی ۲۰تا ۲۷میلیارد دلاری را به دولت تحمیل می‌کند. این گزارش که به تایید دایره بودجه سنای آمریکا نیز رسیده است، باعث شد تا برخی سناتورهای جمهوری‌خواه نیز با دموکرات‌ها در این زمینه همراه شوند و خواهان توقف اعزام نیروهای نظامی به عراق باشند.

نکته قابل اهمیت نوشته شدن این طرح به وسیله یک سناتور جمهوری‌خواه است. سناتور جان وارنر که از سناتورهای پرنفوذ در حزب جمهوری‌خواه است مسوولیت تهیه این طرح را بر عهده داشته است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن این قطعنامه با اعزام نیروهای جدید به عراق مخالفت می‌کند، اما در آن مطلبی که دولت را تهدید به قطع بودجه جنگی بکند وجود ندارد.

در همین حال ژنرال جورج کیسی، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در عراق که با استقرار دریادار ویلیام فالون در منطقه خاورمیانه از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد، با اشاره به وضعیت نیروهای آمریکایی در عراق گفت: جورج بوش خواهان افزایش نیروهای نظامی در عراق شده است اما ما تنها به نیمی از این نیروها نیاز داریم. این گفته جورج کیسی جدای از آنکه مشخص کرد جورج بوش و فرماند‌هانش در مورد چگونگی اداره جنگ عراق اختلاف نظر دارند موجب شد برخی سناتورهای دموکرات همچون سناتور راسل فینگلد جورج بوش را به عدم استفاده از تجارب گذشته جنگ عراق متهم کنند.

همچنین دیروز سناتور هیلاری کلینتون که اکنون در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا به سر می‌برد طی نطقی خواستار گفت‌وگوی آمریکا با ایران و سوریه برای حل و فصل بحران عراق شد.