دود و آتش خیابان‌های بیروت را فرا گرفت

گروه بین‌‌الملل- هزاران تن از مردم لبنان دیروز موج تازه‌ای از اعتراض را علیه دولت فواد سینیوره نخست‌وزیر این کشور به راه انداختند. در این تظاهرات که سنگین‌ترین تظاهرات مردم لبنان به شمار می‌آید معترضان جاده‌ها و خیابان‌های اصلی بیروت و حومه شهر را مسدود کردند. تظاهرکنندگان با آتش‌زدن لاستیک‌های بزرگ و چیدن بلوک‌های سنگی و سیمانی در خیابان‌ها و جاده‌ها عبور و مرور را در این مسیرها تحت کنترل گرفتند. این تظاهرات که با فراخوان حزب‌ا... لبنان برپا شده است یکی از عمومی‌ترین اعتصاب‌های سراسری بیروت به حساب می‌آید و شرکت‌کنندگان در آن خواستار استعفای دولت فواد سینیوره هستند. آنها عقیده دارند به دلیل عدم حضور وزرای حزب‌ا... در کابینه، دولت از مشروعیت قانونی برخوردار نیست چرا که براساس قانون اساسی لبنان دولت باید از تمامی گروه های این کشور تشکیل شده باشد.

تظاهرکنندگان در جریان اعتصاب‌های دیروز چندین خیابان منتهی به مرکز بیروت و ساختمان‌های دولتی را بستند. همچنین تنها جاده منتهی به فرودگاه بین‌المللی بیروت نیز به کنترل معترضان درآمد که در نتیجه آن فعالیت‌های فرودگاه به حال تعلیق درآمده و چندین پرواز از این فرودگاه لغو شد. به گزارش بی‌بی‌سی نیوز از بیروت، دیروز این شهر به حالت نیمه تعطیل درآمده و بسیاری از مشاغل کار خود را تعطیل کرده بودند. این سومین تظاهرات گسترده علیه دولت سینیوره در دو ماه اخیر است.

در مقابل ، فواد سینیوره، نخست‌وزیر لبنان اعلام کرد که مردم به کار و مشاغل خود بازگردند و معابر را بگشایند. وی با بیان اینکه دولتش یک دولت قانونی است و تا پایان دوره قانونی به فعالیت خود ادامه می‌دهد گفت:‌ارتش و نیروهای امنیتی آماده هستند امنیت جاده‌ها را برقرار کرده و تظاهرکنندگان را متفرق کنند. به دنبال این سخنان نخست‌وزیر لبنان، اکنون این نگرانی وجود دارد که ورود نیروهای مسلح لبنان به صحنه باعث بروز درگیری‌های مسلحانه بین دو طرف شود. همچنین احتمال درگیری بین دو گروه موافق دولت با مخالفان وجود دارد.

دولت سینیوره که از سوی حزب‌ا...، جنبش امل و مسیحیان مورد انتقاد واقع شده است به وسیله گروه‌های اهل سنت و همچنین دروزی‌ها پشتیبانی می‌شود. پیش از این و در تظاهرات‌ قبلی نیز درگیری‌های پراکنده‌ای بین این گروه‌ها رخ داده بود که در مواردی تعدادی کشته نیز بر جای گذاشت. هم‌اکنون مسیحیان لبنان خود به دو دسته تقسیم شده‌اند. میشل عون و چند تن دیگر از گروه‌های مسیحی از حزب‌‌ا... پشتیبانی می‌کنند و بقیه مسیحیان طرفدار دولت فوادسینیوره هستند. تظاهرکنندگان اعلام کرده‌اند تا استعفای کامل دولت به ناآرامی‌ها ادامه خواهند داد.

همچنین در راستای این اعتصاب عمومی، اکثر مدارس لبنان خصوصا مدارس مناطق شمال و جنوب این کشور کاملا تعطیل شده و طرفداران حزب حاکم در رویارویی با اعتصاب‌کنندگان به استفاده از ابزار‌آلات غیرقانونی مانند سلاح دست زده‌اند.

در همین حال، خبرنگار الجزیره گزارش داد: اعتصاب‌کنندگان در مسیر منتهی به فرودگاه بین‌المللی بیروت و نیز راه‌ اصلی منتهی به دمشق مستقر شده‌اند و تقریبا این راه‌های اصلی را کاملا بسته‌اند و برای بستن راه‌های اصلی از خودرو‌های قدیمی استفاده کرده‌اند و نیز تریلر‌ها با ریختن شن و خاک، این مسیر‌ها را مسدود کرده‌اند. در منطقه ضحله نیز درگیری میان طرفداران حزب حاکم و اعتصاب‌کنندگان به وقوع پیوست که با دخالت نیرو‌های ارتش این درگیری‌ها متوقف شد، اما همچنان فضای متشنج بر این منطقه حاکم است. همچنین خبرنگاران خارجی برای ورود به مناطق درگیری یا نقل و انتقال خود مجبورند از مناطق فرعی استفاده کنند.

همچنین منابع خبری گزارش داده‌اند که دیروز درگیری‌های پراکنده‌ای بین نیرو‌های میشل عون و طرفداران دولت روی داد که بر اثر این درگیری‌ها نزدیک به ده تن زخمی شدند که حال برخی از آنها وخیم است.