خبرگزاری‌ها- وزیر نفت قطر ضمن ابراز نگرانی از ادامه روند نزولی قیمت نفت، تاکید کرد: اوپک هیچ برنامه‌ای برای برگزاری نشست فوق‌العاده برای بررسی علل کاهش قیمت نفت ندارد. خبرگزاری شینهوا ضمن اعلام این خبر به نقل از عبدالله بن حمد العطیه افزود: افزایش بی‌سابقه دمای هوا در آمریکا و اروپا مهمترین علت کاهش قیمت جهانی نفت به شمار می‌رود.

اوپک قرار است از ابتدای فوریه ۵۰۰هزار بشکه از تولید نفت خود را بکاهد. اعضای اوپک در نشست فوق‌العاده دوحه قطر نیز با کاهش ۲/۱میلیون بشکه‌ای تولید از ابتدای نوامبر به توافق رسیده بودند.

وی در پایان گفت: ظرفیت تولید گاز قطر تا سال ۲۰۱۲ میلادی به بیش از ۵میلیون بشکه در روز خواهد رسید. مهمترین واردکنندگان گاز از قطر کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، اسپانیا و هند به شمار می‌روند.

در همین حال مرکز مطالعات جهانی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، به نظر می‌رسد کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید اوپک طی سال ۲۰۰۷ میلادی برای برقراری ثبات در بازار انرژی کافی است.

این مرکز در ادامه افزود: کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان را در حدود ۵۰ دلار ثابت نگه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، اگر اعضای اوپک خواستار افزایش قیمت سبد نفتی این سازمان هستند، باید به تعهدات نشست‌های دوحه و ابوجا مبنی بر کاهش تولید پایبندی بیشتری داشته باشند. اوپک امسال با بیشترین میزان کاهش قیمت نفت از سال ۲۰۰۲ میلادی تا‌کنون روبه‌رو شده است. این در حالی است که میزان تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک نیز امسال برای نخستین بار طی ۵ سال اخیر بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

مرکز مطالعات جهانی انرژی قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال طی سال جاری را کمتر از ۳/۵۴ دلار پیش‌بینی کرده است. این رقم در گزارش ماه دسامبر این مرکز بیش از ۷/۵۷ دلار بوده است.

همچنین سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک اعلام کرد، قیمت سبد نفت این سازمان طی هفته گذشته با ۸۲/۱ دلار کاهش به کمتر از ۴۵/۴۸ دلار رسیده است.

کاهش چشمگیر قیمت نفت از ابتدای سال ۲۰۰۷ تا کنون تاثیر زیادی بر کاهش قیمت نفت اوپک داشته است. این در حالی است که اوپک هنوز هیچ واکنشی در برابر کاهش شدید قیمت نفت طی ماه‌های اخیر انجام نداده است.

شکیب خلیل وزیر نفت الجزایر ضمن انتقاد شدید از مواضع عربستان، گفت: مهمترین علت عدم برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک، مخالفت‌های عربستان بوده است. عربستان مخالف کاهش تولید نفت اوپک است و به همین علت با برگزاری نشست فوق‌العاده

مخالفت می‌کند.

تصمیم اوپک برای کاهش ۷/۱میلیون بشکه‌ای تولید تا‌کنون تاثیر چندانی بر قیمت نفت نداشته است.