خبرگزاری فارس- هنری کسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا خواستار مذاکره واشنگتن با ایران و سوریه و مشارکت دادن هند، پاکستان و اندونزی برای ایجاد ثبات در عراق شد. کسینجر در مقاله‌ای که روز یکشنبه در روزنامه «واشنگتن پست» منتشر شد، با اشاره به درخواست‌های فزاینده در آمریکا برای خروج نیروها از عراق گفت:«می‌توان از ابزارهای نظامی‌رها شد و بر ابزارهای کاملا سیاسی اتکا کرد. جدا کردن دیپلماسی از قوه نظامی‌ منجر به این می‌شود که قوه نظامی‌ فاقد جهت گیری و دیپلماسی فاقد مشوق و انگیزه باشد.»

کسینجر که درباره تصمیم جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا درباره افزایش ۲۱هزار نفری نیروها در عراق اظهارنظر می‌کرد، پیشنهاد داد دو سطح از تلاش‌های دیپلماتیک برای کنترل اوضاع در عراق در پیش گرفته شود.

وی در توضیح این مساله نوشت نخست ایجاد یک گروه تماس از کشورهای همسایه عراق که منافعشان بطور مستقیم تحت تاثیر اوضاع این کشور است و به حمایت آمریکا متکی هستند که شامل ترکیه، عربستان سعودی، مصر و اردن خواهد بود. عملکرد این گروه باید پایان دادن به مناقشات داخلی در عراق و ایجاد جبهه متحدی علیه تسلط کشورهای خارجی باشد.

کسینجر به موازات تشکیل چنین گروه کاری، مذاکره با کشورهای سوریه و ایران و دادن فرصتی به آنان برای مشارکت در نظم

منطقه ای صلح آمیز را توصیه می‌کند.

وی در ادامه می‌نویسد:«هر دو سطح مشاوره‌ها باید منتهی به برگزاری کنفرانسی بین‌المللی با شرکت کلیه کشورهایی شود که نقشی در برقراری ثبات در عراق ایفا خواهند کرد بخصوص اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و نیز کشورهایی مانند اندونزی، هند و پاکستان.»

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا همچنین توصیه می‌کند که در راهبرد جدید عراق باید پیشرفت در حل مسئله فلسطین نیز تضمین شود و می‌گوید آمریکا نمی‌تواند به صورت نامحدود بار نظامی ‌و سیاسی را در عراق به دوش بکشد و سایر کشورها باید برای برقراری صلح در منطقه، مسوولیت‌هایی را به عهده گیرند. کسینجر برخی متحدان آمریکا و طرف‌های دخیل در عراق را به فرار از تحولات اطرافشان با جدا کردن خود از آمریکا متهم کرد و افزود: «همان‌طور که آمریکا نمی‌تواند به صورت یکجانبه رفتار کند، دیر یا زود تلاشی مشترک برای ایجاد نظمی‌ بین‌المللی بر کلیه طرف‌های محتمل اعمال خواهد شد.»