سرانجام ابومازن و خالد مشعل دیدار کردند

گروه بین‌الملل - محمود عباس و خالد مشعل پس از یک دیدار سه ساعته نتایج نشست خود را که با هدف بررسی راهکارهای لازم جهت تشکیل دولت متحد ملی برگزار شده بود، سازنده توصیف کردند، اما اظهار داشتند که برخی اختلافات همچنان باقی است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان که برای دیدار با رهبران سوری و رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین به دمشق سفر کرده بود، سرانجام با خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس دیدار کرد.

طرفین در این دیدار در خصوص تداوم مذاکرات برای تشکیل دولت متحد ملی، ممانعت از ریختن خون فلسطینیان، فعال ساختن سازمان آزادی بخش فلسطین طی یک ماه آینده و مخالفت با تشکیل کشور مستقل فلسطین با مرزهای موقت به توافق رسیدند.

محمود عباس پس از این دیدار تاکید کرد که بررسی راهکارهای تشکیل دولت متحد ملی محور مذاکرات بود.

وی ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگو جهت تحقق این امر ادامه یابد.

مشعل نیز عنوان داشت: همچنان اختلاف‌نظرهایی بین جنبش‌های فتح و حماس وجود دارد که این امور از طریق مذاکره حل و فصل خواهد شد.

در نشست دو جانبه عباس و مشعل، صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی و نبیل عمرو مشاور سیاسی عباس و همچنین موسی ابومرزوق معاون رییس دفتر سیاسی جنبش حماس و محمد نذال عضو این دفتر نیز حضور داشتند.

منابع فلسطینی نیز اعلام کردند که اختلافات در خصوص تقسیم پست‌های وزارتی از جمله پست وزارت امور خارجه‌، کشور و دارایی همچنان وجود دارد و با وجود پافشاری ابومازن قبل از دیدار مبنی بر برنامه سیاسی جنبش فتح جهت تشکیل دولت متحد ملی، حل این اختلافات در نشست عباس و مشعل بعید به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، مقامات رژیم صهیونیستی نیز توجه شدیدی به برگزاری نشست عباس و مشعل داشتند. بر همین اساس روزنامه‌ یدیعوت آحارونوت - چاپ اسراییل - به نقل از یک مقام دفتر ایهود المرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشت که اسراییل مخالفت خود را با برگزاری این نشست اعلام کرد.

این مقام رژیم صهیونیستی تاکید کرد که چنین دیداری صرف نظر از نتایج آن ضربه‌ای محکم به وجهه المرت در افکار عمومی اسراییل وارد خواهد کرد، زیرا درست پس از اعطای صد‌میلیون دلار از اموال فلسطینیان به ابومازن از سوی المرت صورت گرفته است. این روزنامه همچنین نوشت: المرت امیدوار است دیدار عباس و مشعل به آزادی گلعاد شلیط اسیر اسراییلی منجر شود تا وجهه‌ وی در دولت اسراییل خدشه‌دار نشود.

رهبران جنبش حماس در نشستی در غزه به خدای کعبه سوگند خوردند که هرگز اسراییل را به رسمیت نشناسند. شرکت‌کنندگان در این نشست با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: حتی اگر همگی ما چه در دولت چه در پارلمان و چه فرماندهی حماس کشته شویم به خدای کعبه قسم که هرگز اسراییل را به رسمیت نشناخته و از اصول و ارزش‌های خود کناره‌گیری نخواهیم کرد. در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: عباس و مشعل نتوانستند اختلافات‌شان را بر سر تشکیل دولت متحد ملی حل و فصل کنند، اما این دو مقام در بیانیه‌ای اظهار داشتند که به پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه دست یافته‌اند.

مشعل در کنفرانس خبری مشترک با عباس گفت: همچنان برخی اختلافات وجود دارد اما سعی می‌کنیم آنها را از طریق گفت‌وگوی ملی حل کنیم تا بتوانیم دولت متحد ملی تشکیل دهیم.

در همین حال،‌ قرار است گروه‌های فلسطینی مذاکرات بیشتری را درباره تشکیل دولت متحد ملی انجام دهند.

در بیانیه مشترک عباس و مشعل آمده است: فتح و حماس موافقت کردند که مذاکرات برای تشکیل دولت متحد ملی را در مدت دو هفته آینده ادامه دهند. مشعل گفت: ما تاکید می‌کنیم که گفت‌وگو تنها راه حل اختلافات سیاسی است. دو طرف در این بیانیه ریختن خون فلسطینیان را محکوم کردند و توافق کردند که از تحریک طرفین از طریق لفاظی‌ خودداری کنند.