روز خونبار بغداد

گروه بین‌الملل- در یکی از خونین‌ترین بمب‌گذاری‌های عراق دیروز بیش از ۱۸۰نفر کشته و زخمی شدند. به گزارش بی‌بی‌سی‌نیوز در این بمب‌گذاری که در بازار دست‌دوم فروش‌های بغداد انجام شد دو خودرو که با موادمنفجره تجهیز شده بودند منفجر شدند که بر اثر آن دست‌کم ۷۰نفر کشته و ۱۱۰نفر نیز مجروح شدند. این دومین انفجار بزرگ با کشته‌های فراوان در بغداد در یک هفته گذشته است که بازتاب‌های وسیعی در محافل سیاسی و بین‌المللی داشته است. شش روز قبل نیز انفجار بزرگی در دانشگاه بغداد به کشته شدن بیش از ۷۰نفر منجر شد. هنوز هیچ گروهی مسوولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته‌اند. همچنین آسوشیتدپرس از بغداد گزارش داد که حال مجروحان این حادثه وخیم است و احتمال افزوده شدن بر شمار کشته‌شدگان بسیار زیاد است. نخستین انفجار دیروز دقایقی پس از نیمروز اتفاق افتاد و انفجار دوم در حالی رخ داد که هنوز ناآرامی‌ها و بحران‌های حاصل از انفجار اول مهار نشده بود. این انفجارها بین دو میدان طیران و تحریر در منطقه‌ای به نام باب‌الشرقیه رخ داد. براساس این گزارش به دلیل فصل حراج کالاها در این بازار که محل فروش لباس‌های دست‌دوم است، جمعیت بسیار زیادی وجود داشت.

این انفجار درست در زمانی روی داد که گروهی از سربازان آمریکایی برای اجرای نقشه جدید امنیت شهر بغداد وارد این شهر شدند. این انفجار تمامی نیروهای نظامی و پلیس را به حالت آماده‌باش درآورد. هم‌اکنون درگیری‌ها در عراق به اوج خود رسیده است و نیروهای بین‌المللی توان کنترل آن را ندارند.

پس از اعدام صدام‌حسین، رییس‌جمهور پیشین عراق و به دنبال آن برزان ابراهیم تکریتی و عواد حامد البندر دو تن از دستیاران او موجی از ناآرامی‌های گسترده در عراق به راه افتاد که دولت هنوز نتوانسته این ناآرامی‌ها را مهار کند. دو انفجاری که در هفته گذشته اتفاق افتاد نشان داد که نیروهای آمریکایی و عراقی تا چه حد در تامین امنیت پایتخت عراق ناکام مانده‌اند.

از مجموع ۲۱هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی تازه نفسی که جورج بوش برای برقراری امنیت عراق به این کشور گسیل کرد، تعداد ۳هزار و ۵۰۰نفر از آنها دیروز وارد بغداد شدند تا به دیگر نیروهای حاضر در این شهر و همچنین پلیس عراق در بازگرداندن آرامش به این شهر کمک کنند. با نزدیک شدن به روزهای تاسوعا و عاشورا اکنون دولت عراق نگران افزایش حملات علیه شیعیان است. کشیده شدن دامنه انفجارهای بزرگ به شهرهای مقدس نجف و کربلا در این ایام می‌تواند تلفات زیادی بر جای بگذارد.

در همین حال روز یکشنبه سقوط یک فروند هلیکوپتر بلک هاوک ارتش آمریکا باعث کشته شدن ۱۲نظامی این کشور شد. مطبوعات آمریکایی با نقل این حادثه و پرداختن به جزئیات این سقوط آن را روز خونبار آمریکا در عراق نامیدند. همچنین روز شنبه نیز ۲۵سرباز آمریکایی در عراق کشته شدند.