خبرگزاری‌ها- گفت‌وگوهای مهم درباره موضوع تشکیل دولت متحد فلسطین متوقف شد و یک مقام ارشد حماس دیروز اعلام کرد نشستی که قرار بود میان رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبر سیاسی حماس در دمشق برگزار شود، انجام نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ موسی ابومرزوق، معاون رهبر حماس گفت: فعلا امکان برگزاری این نشست وجود ندارد.

مرزوق اضافه کرد: حماس انعطاف پذیری زیادی برای حل مناقشه میان دو گروه فتح و حماس از خود نشان داده است اما عوامل خارجی باعث این بحران اخیر شده‌اند.

عزت رشاق، یکی از اعضای حزب مرکزی حماس روز گذشته اعلام کرده بود که مذاکرات مقدماتی بیشتری برای حل اختلافات درباره تشکیل دولت متحد ملی قبل از دیدار محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان و خالد مشعل، رهبر حماس باید صورت گیرد.

از سوی دیگر امید‌هایی وجود داشت که اولین دیدار میان عباس و مشعل از ژوییه ۲۰۰۵ بن بست سیاسی یک ساله میان شبه نظامیان حماس و جنبش فتح را پایان دهد. همچنین به نظر می‌رسد با برگزار نشدن این نشست تنش‌ها در نوار غزه بار دیگر افزایش یابد.

قبل از ورود عباس به دمشق وی اعلام کرده بود که مذاکرات با خالد مشعل آخرین اقدام برای پایان دادن به این مناقشات است.

اما همزمان با دیدار عباس با اعضای دیگر گروه‌های فلسطینی در روز شنبه، صائب عریقات مشاور عباس به دنبال کم اهمیت جلوه دادن

هر گونه دیدار عباس با مشعل بود و حتی تایید نکرد که این دیدار از پیش برنامه‌ریزی شده است. عریقات گفت: هدف از سفر عباس به دمشق دیدار با بشار اسد، رییس جمهور سوریه است.

از سوی دیگر ابومرزوق در گفت‌وگو با الجزیره عوامل خارجی از جمله اسراییل و آمریکا را در عدم برگزاری نشست بین مشعل و عباس و همچنین عدم ایجاد توافق بین طرفین در تشکیل دولت متحد ملی موثر دانست. وی با تاکید بر اینکه هر گونه نشستی باید با نتیجه همراه باشد، عنوان داشت: تا زمانی که اختلاف نظر بین جنبش فتح و حماس بر سر تشکیل دولت متحد ملی وجود دارد این دیدارها بی‌نتیجه است.

وی در پایان تاکید کرد: محمود عباس به دلیل پافشاری بر طرح سیاسی خود درخصوص تشکیل دولت متحد ملی، عامل اصلی عدم برگزاری این نشست است. مشعل از سال ۱۹۹۷، زمانی که از تلاش برای ترورش از سوی اسراییل در اردن جان سالم به در برد، در دمشق زندگی می‌کند.

در همین حال محمود عباس در دیدار با اسد درباره آخرین تحولات فلسطین گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش خبرگزاری سوریه ( سانا)، رییس تشکیلات خود گردان بعد از ظهر روز شنبه در نشستی با بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه در دمشق به بررسی آخرین تحولات فلسطین و تلاش‌های لازم جهت لغو تحریم علیه مردم فلسطین و حمایت از مبارزات آنها جهت تحقق اهداف و حقوق ملی‌شان پرداخت. اسد نیز بر ضرورت حفظ وحدت فلسطینیان در شرایط حساس کنونی و جلوگیری از درگیری و اختلافات داخلی و تحکیم وحدت ملی فلسطین تاکید کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که سوریه همواره حامی فلسطینیان بوده و در این راستا از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

رییس‌جمهور سوریه تکیه بر اصل مذاکره بین گروه‌های فلسطینی جهت تشکیل دولت متحد ملی را امری ضروری دانست. عباس نیز ضمن پایبندی فلسطین به روند صلح و تلاش جهت پایان اشغالگری‌های اسراییل، بر تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف تاکید کرد. نبیل عمرو، مشاور سیاسی و اطلاع‌رسانی عباس نیز در جمع خبرنگاران در دمشق اظهار داشت که رییس‌جمهور سوریه حمایت همه جانبه خود را از حفظ وحدت ملی فلسطین اعلام کرده است.

وی همچنین دیدار عباس و اسد را دوستانه و صمیمانه توصیف کرد. عمرو در خصوص تشکیل دولت متحد ملی فلسطین، تحقق این امر را جهت لغو تحریم علیه مردم فلسطین ضروری دانسته و افزود: این درخواست سیاسی فلسطینیان، تمامی اعراب و دوستانی است که خواهان پیشرفت مثبت امور فلسطین و احیای روند صلح هستند.

از سوی دیگر رییس تشکیلات خودگردان در ادامه نشست خود با مقامات سوری با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز دیدار کرده و در خصوص راهکارهای لازم جهت تشکیل دولت متحد ملی به بحث و تبادل نظر پرداخت. عباس همچنین با نایف حواتمه، دبیرکل جبهه آزادی فلسطین و رمضان شلح، رهبر جهاد اسلامی فلسطین در دمشق دیدار کرد. حواتمه پس از این دیدار تاکید کرد که شکست در تشکیل دولت متحد ملی، مشکلات فلسطین را پیچیده‌تر می‌کند.

رهبر جنبش جهاد اسلامی نیز پس از دیدار با عباس عنوان داشت: هنوز مسائل مهمی وجود د‌ارد که حل‌و‌فصل نشده است و فتح و حماس باید هر چه سریع‌تر در خصوص اختلافات خود به توافق برسند.