ایسنا- رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال جاری میلادی به ۲/۳درصد کاهش خواهد یافت. واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود، رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۰۶ را چهار درصد برآورد و پیش‌بینی کرد که این میزان در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به ۴/۳درصد برسد.

به پیش‌بینی این موسسه، رشد تولید ناخالص داخلی جهان در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز با کاهش مواجه بوده و به ۳/۳درصد بالغ خواهد شد. در همین حال پیش‌بینی شده است که رشد تولید ناخالص داخلی ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا از سه درصد در سال ۲۰۰۶ به ۳/۲درصد در سال ۲۰۰۷ و در سال‌های منتهی به ۲۰۱۱ باز هم کاهش یابد. انتظار می‌رود منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رشد تولید ناخالص داخلی ۹/۵درصدی را به ثبت برساند که از ۸/۵درصد در سال ۲۰۰۶ بیشتر است. در این منطقه از سال آینده کاهش رشد تولید ناخالص داخلی را شاهد خواهیم بود به طوری که این شاخص در سال ۲۰۰۸ به ۳/۵درصد، در سال ۲۰۰۹ به پنج درصد و در سال ۲۰۱۰ به ۶/۴درصد خواهد رسید. طی سال ۲۰۱۱ رشد تولید ناخالص داخلی خاورمیانه و شمال‌آفریقا به ۵/۴درصد تقلیل پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که صندوق بین‌‌المللى پول اعلام کرد اقتصاد جهانى اکنون بهترین دوران رشد خود را در دهه‌هاى پس از جنگ جهانى دوم طى مى‌کند و کاهش شدید بهاى نفت در ماه‌هاى اخیر این خوش‌بینى را ایجاد کرده است که در سال ۲۰۰۷ رشد اقتصاد جهانى پایدار بماند.