ایسنا - نخست‌وزیر احتمالی آتی انگلیس علنا درباره خواست‌هایش برای رهبری انگلیس سخن گفت و افزود، وی از دولتمردان سابق نظیر ماهاتما گاندی، رونالد ریگان و وینستون چرچیل الهام می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گوردون براون، وزیر دارایی کنونی انگلیس که به محض ترک پست رهبری حزب حاکم کارگر از سوی تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس در ماه سپتامبر به عنوان کاندید برای این پست رقابت می‌کند، در گفت‌وگویی اظهار داشت، وی قصد دارد سیاست خارجی انگلیس را به طور کامل مورد تجدید نظر قرار دهد.

براون در پایان سفر سه روزه‌اش به هند که در خلال آن دسته گلی نیز نثار بنای یادبود گاندی در دهلی‌نو کرد، به خبرنگاران گفت، وی می‌خواهد از ویژگی‌ها و نگرش این رهبر هندی در خلال مبارزات کشورش برای استقلال درس بگیرد.

براون به شبکه خبری بی.بی.سی گفت: چیزی که من از آن سخن می‌گویم شجاعت گاندی است او قدرت باور و خواست و همچنین عزم و اراده برای حرکت به سوی عدالتی بیشتر و قانونی منصفانه را نشان داد. در همین حال وزیر دارایی انگلیس ادامه داد، وی از فلسفه عدم خشونت گاندی حمایت نکرده و قصد کنار گذاشتن استفاده از ابزار نظامی را ندارد.

براون نحوه عملکرد رونالد ریگان، رییس‌جمهور اسبق آمریکا و مارگارت تاچر، نخست‌وزیر محافظه‌کار اسبق انگلیس در مواجهه با تهدید کمونیسم را مورد ستایش قرار داد و افزود درس‌هایی می‌توان از این دو رهبر آموخت. براون پیش از این گفته بود: تروریسم تهدیدی قابل توجه مشابه تهدید کمونیسم در خلال جنگ سرد است.