خبرگزاری‌ها- تازه‌ترین نتایج نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ نشان می‌دهد‌، قیمت نفت این هفته به علت کاهش دمای هوا در مناطق‌شمالی آمریکا بیش از پیش افزایش خواهد یافت‌. به گزارش بلومبرگ، ۲۰ نفر از ۴۷ کارشناس ارشد انرژی معادل ۴۳‌درصد که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند‌، بر این باورند که قیمت نفت طی هفته جاری افزایش خواهد یافت‌. ۱۴ نفر نیز اعلام کردند قیمت نفت در این مدت کاهش و ۱۳ نفر نیز پیش‌بینی کردند قیمت نفت بدون تغییر خواهد بود‌.

هانس لوکار، کارشناس ارشد انرژی سوییس در‌این‌باره گفت‌: کاهش احتمالی دمای هوا در مناطق‌شمالی آمریکا که بیش از ۸۰‌درصد تقاضای انرژی این کشور را تشکیل می‌دهد‌، موجب افزایش قیمت جهانی نفت خواهد شد‌.

موسسه مالی بی‌ان‌پی پاریباس فرانسه نیز گزارش داد‌: کاهش چشمگیر قیمت نفت و رسیدن هر بشکه نفت به کمتر از ۵۰‌دلار در هر بشکه‌، اعضای اوپک و سایر کشورهای تولید‌کننده انرژی را شوکه و این کشورها را از خواب غفلت بیدار کرده است‌. گرچه اعضای اوپک در‌خصوص کاهش تولید ۲/۱‌میلیون بشکه‌ای تولید از ابتدای نوامبر موافقت کرده‌اند ولی آمارهای بلومبرگ نشان می‌دهد‌، میزان تولید ۱۰ کشور عضو اوپک طی ماه دسامبر‌، ۳۸۵‌هزار بشکه بیشتر از رقم مورد توافق بوده است‌. در این بین اختلاف‌نظر کشورهای اوپک مبنی بر برگزاری نشست فوق‌العاده پیش از ۱۵‌مارس و تصمیم‌گیری در خصوص کاهش مجدد تولید نیز موجب کاهش قیمت نفت شده است‌. عربستان به شدت مخالف برگزاری نشست فوق‌العاده و کاهش مجدد سقف تولید اوپک است‌. در همین حال، وزیر نفت ونزوئلا اعلام کرد در حال رایزنی با دیگر اعضای اوپک است و از آنها خواسته است به سهمیه خود در کاهش تولید اوپک پایبند باشند. به گزارش بیزینس ویک،‌ رافائل رامیرز، وزیر نفت ونزوئلا اظهار داشت: ونزوئلا حداقل در شرایط کنونی خواستار کاهش بیشتر تولید اوپک نیست بلکه فقط از اعضا می‌خواهد به تصمیمات اخیر سازمان برای کاهش تولید پایبند باشند.۱۰ عضو اوپک به جز عراق در ماه اکتبر با کاهش ۲/۱میلیون بشکه‌ در روز و در ماه دسامبر با کاهش ۵۰۰‌هزار بشکه در روز تولید این سازمان موافقت کردند که کاهش ۵۰۰‌هزار بشکه‌ای از اول فوریه (۱۱ روز دیگر) آغاز خواهد شد.

با وجود تصمیم اعضای اوپک برای کاهش ۲/۱میلیون‌ بشکه در روز به نظر می‌رسد ۱۰ عضو این سازمان مجموعا فقط ۶۰۰‌هزار بشکه در روز از تولید خود را کاهش داده باشند‌ که این مساله در سقوط بهای نفت بی‌تاثیر نبوده است. بهای نفت طی پنج ماه گذشته نزدیک به ۲۸ دلار کاهش یافته و از رکورد ۴۰/۷۸دلاری هم‌اکنون به حدود ۵۰دلار سقوط کرده است که موج گرما در برخی مناطق پرمصرف جهان مهم‌ترین عامل کاهش تقاضا و کاهش بهای نفت محسوب می‌شود.اما جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی حاوی نکاتی است که ممکن است باعث کاهش قیمت نفت در روز‌های آینده شود.آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش جدید خود اعلام کرد: تقاضای نفت در ۳۰ کشور عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سال ۲۰۰۶ برای نخستین‌بار طی ۲۰ سال گذشته با کاهش مواجه شد.