تاکید سران آسه آن بر تشکیل منطقه آزاد تجاری

گروه بین‌الملل- ۱۰ عضو مجمع کشورهای جنوب شرق ‌آسیا موسوم به آسه‌آن در اجلاس سالانه خود در فیلیپین بر افزایش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی تاکید کردند. در این اجلاس که دیروز در جزیره سبو فیلیپین برگزار شد رهبران آسه‌آن اعلام کردند حرکت جدی خود را به سوی مبارزه با تروریسم و همچنین نزدیکی و همکاری بیشتر تجاری و اقتصادی آغاز خواهند کرد.

همچنین در این اجلاس سران مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا توافق کردند کار گروه‌های بیشتری برای آماده کردن زمینه تشکیل منطقه آزاد تجاری آسه‌آن تشکیل شود. اسه‌آن قصد دارد تا سال ۲۰۱۵ این منطقه آزاد تجاری را راه‌اندازی کند.

نخست‌وزیر ویتنام در جریان این نشست با اعلام اینکه کشورهای آسه‌آن اکنون در مرحله حساسی از تاریخ خود قرار دارند گفت: زمان آن رسیده تا با درک درست از شرایط سیاسی و اقتصادی گام‌های بلندتری برای حضور در عرصه جهانی توسط کشورهای آسه‌آن برداشته شود. هم‌اکنون سهم کشورهای مجمع جنوب شرق آسیا از تجارت جهانی بسیار کمتر از آن چیزی است که انتظار می‌رود. در حالی که کشورهای این مجمع می‌توانند با همکاری و گسترش روابط درونی سهم بیشتری از بازارهای جهانی را به دست آورند.

گلوریا آریور، رییس‌جمهور فیلیپین نیز که کشورش نشست سالانه آسه‌آن را میزبانی می‌کرد نیز گفت: کشورهای عضو آسه‌آن باید در مسیری گام بردارند که این مجمع به بزرگ‌ترین گروه تجاری جهان تبدیل شود. وی با اشاره به حضور میلیون‌ها کارگر مهاجر در کشورهای آسه‌آن گفت: ساماندهی بازارهای کار در کشورهای عضو این مجمع یکی از ضروری‌ترین کارها در شرایط فعلی است. بازار کار واحد می‌تواند کشورهای عضو آسه‌آن را در هدایت اقتصادی کمک کند.

رییس‌جمهور فیلیپین با اشاره به وجود خطر تروریسم گفت: برخی کشورهای عضو مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا بارها از حملات تروریستی ضربه خورده‌اند و اقتصاد این کشور در خطر قرار گرفته است. امضای پیمان مبارزه با تروریسم می‌تواند بسیاری از این خطرها را رفع کند.اجلاس سران آسه‌ان امروز هم در فیلیپین دنبال خواهد شد.