تظاهرات گسترده در مخالفت با برنامه‌های اقتصادی دولت لبنان

گروه بین‌الملل- هزاران نفر از مردم بیروت و دیگر شهرهای لبنان برای دومین روز پیاپی در اعتراض به برنامه‌های اقتصادی دولت فواد سینیوره دست به راهپیمایی و تحصن زدند. این تظاهرات‌ها که با شرکت نزدیک به هزار و پانصد نفر از کارگران لبنانی آغاز شده بود با پیوستن طرفداران حزب‌ا... لبنان به جمع معترضان به برنامه‌های اقتصادی دولت وارد فاز جدیدی شد.

این تظاهرات در حالی برگزار شد که دولت سینیوره آماده می‌شود تا اصلاحات اقتصادی را در بخش قانون مالیات‌های لبنان آغاز کند.

اتحادیه‌های کارگری لبنان عقیده دارند قانون جدید مالیات‌ها فشار بیشتری را به کارگران و اقشار با درآمد پایین وارد می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس کانون اصلی تظاهرات ساختمان مرکزی اداره مالیات‌ دولت لبنان در خیابان عدلیه بیروت است.

براساس این گزارش شمار تظاهرکنندگان با پیوستن مخالفان سیاسی دولت فولاد سینیوره، نخست‌وزیر لبنان، به شدت افزایش یافته است.

این تجمع و تظاهرات به دعوت اتحادیه مشاغل و صنوف لبنان انجام شده و در آن مردم پلاکاردهایی را حمل می‌کنند که در آنها از دولت خواسته شده تا برنامه‌های خود برای افزایش مالیات را لغو کند.

دولت سینیوره چندی پیش تصمیم گرفت به منظور افزایش درآمدهای دولت برای تامین هزینه‌های بازسازی جنگ حجم مالیات‌ها را افزایش دهد.

یکی از اعضای ارشد اتحادیه صنوف و مشاغل به خبرنگاران گفت: هدف از انجام این تظاهرات رساندن پیام مخالفت کارگران و کسبه لبنان به دولت است.

ما آنچه را که قانون اصلاح مالیات‌ها نامیده شده است نخواهیم پذیرفت و این اعتراض‌ها تا کنار گذاشته شدن این تصمیم ادامه خواهد یافت.

همچنین شبکه خبری المنار لبنان گزارش داد، شهروندان و صاحبان حرف و مشاغل مختلف لبنان دیروز دومین دور اعتصابات خود را در برابر وزارت آب و برق در بیروت آغاز کردند.

تظاهرکنندگان با دردست داشتن پرچم لبنان و پلاکاردهایی خواستار لغو افزایش مالیات‌ها شده و این اقدام را ظلم و ستم علیه صاحبان مشاغل می‌دانند.

در این مراسم شماری از نمایندگان احزاب، سندیکاهای مختلف کارگری، مسوولان اتحادیه کل صنوف و بخش‌های مختلف اقتصادی لبنان و همچنین اعضای کمیته‌های جوانان حضور دارند و از بلندگوها نیز سرودهای ملی و میهنی پخش می‌شود.

برپایه این گزارش، شرکت‌کنندگان خاطرنشان کردند: مطالبات آنها تنها صنفی بوده و ارتباطی به تحولات صحنه سیاسی لبنان ندارد و آنها خواستار لغو برنامه اقتصادی و مالی اخیر دولت هستند.

در طول مراسم شماری از نمایندگان اتحادیه های کارگری و اتحادیه صنوف مشاغل لبنان نیز در مخالفت با این برنامه اقتصادی سخنرانی کرده و زیان‌های آن را تشریح کردند. اعتصاب‌کنندگان همچنین خواستار رسیدگی دولت به اوضاع دشوار معیشتی خود شدند.

این اعتصاب همچنان در برابر ساختمان وزارت آب و برق لبنان ادامه دارد و براساس برخی گزارش‌ها، قرار است امروز نیز ادامه یابد.«فواد سنیوره» نخست وزیرلبنان که گروه‌های مخالف دولت و «امیل لحود»، رییس جمهوری این کشور، دولت وی را پس از خروج وزیران شیعه نامشروع دانسته و مصوبات آن را غیر قانونی می دانند، اخیرا برنامه اصلاحات اقتصادی و مالی خود را برای ارائه به اجلاس اقتصادی موسوم به «پاریس ۳» تصویب کرد.

اجلاس اقتصادی پاریس ۳ قرار است روز بیست و پنجم ژانویه با شرکت ۳۰ کشور از اروپا، خاورمیانه و هشت کشور بزرگ جهان و نیز مقام‌های بلندپایه موسسات مالی بین‌المللی در شهر پاریس برگزار شود و هدف از برگزاری این جمع‌آوری کمک‌های مالی برای لبنان در مقابل تدوین برنامه اصلاحات اقتصادی و اداری از سوی دولت این کشور است.

این درحالی ا‌ست که گروه‌های مخالف دولت نیز برای برگزاری دور دوم اعتصابات و تحرکات خود برای سرنگونی دولت سنیوره و تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت همه اقشار لبنان آماده شده‌اند.

رییس جمهوری لبنان و حزب‌ا...، جنبش امل و جریان ملی آزاد لبنان، بعد از استعفای وزیران شیعه، دولت سنیوره را به خاطر عدم حضور یک طیف اصلی ملت لبنان در آن، نقض اصل همزیستی مشترک مندرج در مقدمه قانون اساسی و یکجانبه‌گرایی، نامشروع و مصوبات آن را غیر قانونی می دانند، اما سنیوره بدون توجه به خواست مخالفان خود و لحود بر مشروع بودن دولت تاکید و اقدام به برگزاری جلسات هیات وزیران می‌کند.

اعتصابات گروه‌های ملی و اسلامی لبنان از ۱۰ آذر با هدف تشکیل دولت وحدت ملی در بیروت آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.