ایرنا- چین در یادداشتی اعتراض‌آمیز، مخالفت خود را با توقف موقت «چن‌شویی بیان» رییس حکومت تایوان در آمریکا اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری «شینهوا»، در این یادداشت آمده است: واشنگتن تصمیم دارد به رهبر تایوان که این هفته قصد دیدار از نیکاراگوئه را دارد، اجازه توقف موقت در آمریکا بدهد.

«لیو جیان چائو» سخنگوی وزارت خارجه چین در مصاحبه‌ای در پکن گفت: این کشور به شدت مخالف هرگونه ارتباط و تبادل رسمی میان واشنگتن و تایپه است.

وی خاطرنشان کرد: پکن از انتشار گزارش‌های مربوط به توقف چن شویی بیان در کالیفرنیا نگران است و به طور رسمی مراتب اعتراض و نگرانی خود را به واشنگتن ابلاغ کرده است.

رییس حکومت تایوان قصد دارد در مسیر سفر به نیکاراگوئه برای حضور در مراسم سوگند «دانیل اورتگا» رییس جمهوری آن کشور، دوشنبه شب را در سانفرانسیسکو سپری کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: هدف واقعی رییس حکومت تایوان از توقف در آمریکا پیشبرد فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه و برنامه استقلال تایوان از چین است.

وی گفت: آمریکا باید به اصل چین واحد پایبند باشد و ضمن مخالفت با استقلال تایوان از چین، از ارسال علایم اشتباه و مشوق فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه به نیروهای استقلال طلب تایوان خودداری کند.