بی‌بی‌سی‌- روز پنج‌شنبه، ۴ژانویه، حزب دموکرات آمریکا پس از دوازده سال در اقلیت بودن کنترل کنگره این کشور را با ریاست یک زن رسما به دست گرفت. نانسی پلوسی اولین زنی است که ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را به دست می‌گیرد. مراسم ادای سوگند پلوسی ظهر روز پنج‌شنبه به وقت محلی در واشنگتن برگزار شد.

روز پنج‌شنبه همچنین برای اولین بار در تاریخ آمریکا یک نماینده مسلمان و دو نماینده پیرو مکتب بودائیسم وارد کنگره این کشور شدند.

گزارشگران پیشتر گفتند که اولین نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا برای ادای سوگند قرآن و نه انجیل را در دست خواهد گرفت. آنها همچنین گفتند که جا‌به‌جایی قدرت در کنگره آمریکا منجر به چالش‌هایی برای مقامات کاخ سفید خواهد شد.

جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا، که اکنون حزب‌ جمهوری‌خواه وی در کنگره این کشور در اقلیت قرار دارد خواستار همکاری دو حزب شده است.

دموکرات‌ها می‌گویند که با دولت بوش در برخی جوانب همکاری خواهند کرد اما همچنین قصد دارند در ابتدا برخی تدابیر را از جمله افزایش حداقل دستمزد، لغو قوانین غیر اخلاقی، اصلاح نظام بهداشتی و آموزشی به نفع قشر بی‌بضاعت آمریکا دنبال کنند.

آنها همچنین گفته‌اند که قصد دارند حمایت دولت مرکزی از تحقیقات روی سلول‌های بنیادی را افزایش دهند.

خانم پلوسی، که از این بعد با عنوان «خانم رییس مجلس» خوانده خواهد شد، وعده داد تا کنگره آمریکا را پاکسازی کند و گفته: «فقط یک زن می‌تواند خانه (کنایه به فساد مالی گسترده در مجلس نمایندگان) را نظافت کند.»