آناهیتا عبداللهی- سال ۲۰۰۶ در حالی به پایان رسید که بازارهای مالی اروپا توانستند یکسال پررونق را سپری کنند. گزارش‌های پایان سال نشان می‌دهند که بورس‌های بزرگ و معتبر اروپایی توانسته‌اند یکی از بهترین سال‌های پس از ۲۰۰۰ را سپری کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه بورس‌های اروپایی توانستند امسال رکوردهای جدیدی در کسب سود از خود بر جای بگذارند. به عقیده تحلیلگران کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده و در مقابل بالابودن نرخ بهره در این کشور از مهم‌ترین عوامل رویکرد سرمایه‌گذاران جهانی به طرف بورس‌های اروپایی است. در مقابل بورس‌های اروپا با مشکلاتی نیز دست به گریبان بودند. یکی از مهم‌ترین این مشکلات گرانی نفت‌خام در سال ۲۰۰۶ بود. این مساله تقریبا تمامی اقتصادهای واردکننده نفت را به خود مشغول کرد. جدای از کسب سود، باید ادغام یورونکست در وال‌استریت را نیز یک پیروزی برای بورس اروپا در سال ۲۰۰۶ به حساب آورد.دو بورس عمده اروپا یعنی لندن و فرانکفورت توانستند امسال به بالاترین سوددهی خود از فوریه ۲۰۰۱ به این سو دست پیدا کنند. همچنین بورس پاریس نیز رکورد ماه مه سال ۲۰۰۱ خود را درنوردید. تقریبا تمامی تحلیلگران عقیده دارند که چنانچه قیمت نفت در سال ۲۰۰۶ با شرایط فوق‌العاده افزایش پیدا نمی‌کرد بورس‌های اروپا رکوردهای تعجب‌آوری از خود بر جای می‌گذاشتند. هر چند برخی تحلیلگران نیز عقیده دارند اگر قیمت نفت افزایش نمی‌یافت اقتصاد ایالات متحده دچار شرایط فعلی نمی‌شد تا اروپا از آن به نفع خود سود ببرد.

براساس این گزارش شاخص DAX۳۰ از بورس فرانکفورت امسال با رشد خیره‌کننده ۲۲درصد مواجه شد. سهامداران بورس پاریس شاخص CAC۴۰ را ۵/۱۷درصد رشد دادند و شاخص FTSE بورس لندن نیز ۷/۱۰درصد رشد کرد. جرمی بات‌استون تحلیلگر بورس لندن عقیده دارد سال آینده تحت‌تاثیر کاهش قیمت نفت بورس لندن همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. وی با اشاره به رشد اقتصاد جهانی گفت: رشد اقتصاد در جهان به بالانس بیشتر منجر خواهد شد و تمامی بازارهای مالی به سهم خود از این بالانس بهره‌‌مند خواهند شد.

معامله‌‌های کارخانه فولادسازی آرسلور و ادغام آن با میتال استیل، خرید بخش اعظم سهام شرکت اپراتور فرودگاهی BAA به وسیله یک شرکت اسپانیایی و ادغام یورونکست - وال‌‌استریت را باید بزرگ‌ترین معاملات بورس‌های اروپایی در سال ۲۰۰۶ به حساب آورد. عرضه اولیه روز نفت، شرکت نفت روسیه به ارزش بیش از ۱۰میلیارد دلار نیز بزرگ‌ترین عرضه اولیه بورس‌های اروپایی در سال ۲۰۰۶ بود. پیش‌بینی‌ها نشانگر آن است که بورس‌های اروپایی در سال آینده نیز با میانگین ۸درصد به رشد خود ادامه دهند.