واپسین دقایق جنایتکار

دنیای اقتصاد- مردی که سودای تبدیل شدن به جمال عبد‌الناصر دوم را در دنیای عرب در سر داشت، در سحرگاه ۳۰ دسامبر ۲۰۰۶ میلادی به دار آویخته شد تا این رویا را به گور برده باشد، صدام در حالی اعدام شد که نتوانست به آخرین آرزویش یعنی اعدام همانند یک سرباز و در برابر جوخه آتش برسد. صدام در حالی که به سمت چوبه‌دار می‌رفت، گفت: ما به بهشت می‌رویم و دشمنان ما به جهنم.همچنین او از مردم عراق خواست تا با آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها مبارزه کنند. صدام حسین دقایقی پس از اعدام به وسیله یک هلیکوپتر نظامی آمریکایی به روستای «عوجه» زادگاهش در نزدیکی تکریت منتقل و به سران قبیله ابوناصر تحویل داده شد. به گزارش بی‌بی‌سی در این مراسم که به سرعت انجام شد، بیش از ۷۰۰نفر از اعضای قبیله ابوناصر که شماری از آنها را بستگان صدام تشکیل می‌دادند، حضور داشتند. به دنبال اعدام صدام حسین حزب بعث عراق برای گرفتن انتقام خون صدام فراخوان داد. با انتشار این بیانیه که در آن تصریح شده بود منافع آمریکا در عراق به خطر خواهد افتاد، قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرد. بازار نفت نیویورک که می‌رفت آخرین روز کاری خود را در سال ۲۰۰۶ با قیمت ۶۰دلار سپری کند، تحت تاثیر نگرانی از حمله به تاسیسات نفتی چند دقیقه پس از بازگشایی به بهای ۹۴/۶۰دلار در هر بشکه رسید.روند افزایش قیمت نفت‌خام بازهم ادامه یافت و سرانجام بازارهای نفت با رقم ۰۶/۶۱دلار با سال ۲۰۰۶ خداحافظی کردند. صدام، جنایتکار مرد نه سرباز

گروه بین‌الملل- مردی که سودای تبدیل شدن به جمال عبد‌الناصر دوم را در دنیای عرب در سر داشت در سحرگاه ۳۰ دسامبر ۲۰۰۶ میلادی به دار آویخته شد تا این رویا را به گور برده باشد.

صدام حسین از قبیله ابوناصر که نزدیک به ۲۵سال حکومت عراق را در دست داشت سرانجام در شصت ونهمین سال زندگیش به جرم جنایت علیه بشریت به دار آویخته شد. صدام در حالی اعدام شد که نتوانست به آخرین آرزویش یعنی اعدام همانند یک سرباز و با حضور جوخه آتش برسد.

لحظه تاریخی

تلویزیون عراق با پخش صحنه امضای حکم اعدام صدام به وسیله نوری‌المالکی به استقبال مرگ صدام رفت. بنابر گزارش‌های رسیده صدام در حومه شهر بغداد و در میان تدابیر شدید امنیتی و به وسیله نیروهای عراقی اعدام شد. موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق صحنه اعدام را اینگونه برای خبرنگار بی‌بی‌سی توصیف کرد: وقتی صدام راتحویل گرفتیم او را به اتاق اجرای حکم بردیم در آنجا معاون وزیر کشور و معاون وزیر دادگستری، یک قاضی مامور اجرای احکام و بازرس کل عراق حضور داشتند. ما صدام را در حالی تحویل گرفتیم که به دستانش دستبند زده بودند و یک قرآن نیز به همراه داشت. در هنگام خواندن حکم اعدام به وسیله قاضی صدام نشسته بود. بعد بلند شد و ماموران او را به طرف چوبه‌دار هدایت کردند و او در همان حال شعارهایی را سر داده بود. در این دقایق صدام بسیار شکسته شده بود.

بی‌بی‌سی به نقل از دیگر شاهدان عینی گزارش داد، صدام در حالی به پای چوبه دار آورده شد که هیچ نشانی از تاسف در چهره‌اش دیده نمی‌شد اما او بسیار مبهوت بود. رییس‌جمهور سابق عراق در لحظه اعدام از قبول چشم‌بند خودداری کرد و پس از قرار گرفتن بر روی دریچه اعدام شهادتین را برزبان آورد. دریچه باز شد و صدام مرد! همه چیز چند دقیقه بیشتر طول نکشید. تلویزیون عراق اگرچه تصاویر ورود صدام به اتاق اعدام و انداختن طناب دار بر گردن وی را بارها و بارها پخش کرد و این تصاویر به سراسر جهان مخابره شدند اما هیچ کس صحنه سقوط و مرگ صدام را ندید. در ابتدا گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که تعداد دیگری از همکاران صدام در دولت بعث همانند برزان تکریتی برادر ناتنی و عواد البندر قاضی ارشد سابق عراق نیز به همراه صدام اعدام شده‌اند، اما موفق‌الربیعی اعلام کرد تنها صدام اعدام شده و حکم بقیه محکومان واقعه الدجیل هنوز به اجرا درنیامده است.

صدام‌حسین در حالی اعدام شد که پیش از این عنوان شده بود او پس از تعطیلات عید قربان و سال نو میلادی به پای چوبه دار خواهد رفت. تیم وکلای مدافع او در یک هفته اخیر تلاش فراوانی به خرج دادند تا با استفاده از نفوذ مجامع بین‌المللی همچون دیوان لاهه و سازمان ملل حکم اعدام صدام را باطل کنند، اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند و صدام‌ حسین در سحرگاه شنبه به دار کشیده شد.

به گزارش آسوشیتدپرس اعدام سریع صدام به خواست دولت عراق انجام شده است، چرا که دولت عقیده دارد با مرگ صدام حسین عملا نفوذ معنوی او به پایان رسیده و بازماندگان حزب بعث امید بازگشت او به قدرت را برای همیشه از دست خواهند داد. چنین شرایطی می‌تواند به کاهش خشونت در عراق به خصوص خشونت‌های فرقه‌ای کمک کند.

بازگشت به زادگاه

جسد صدام حسین دقایقی پس از اعدام به وسیله یک هلیکوپتر نظامی آمریکایی به روستای کوچک زادگاهش در نزدیکی تکریت منتقل و به سران قبیله ابوناصر تحویل داده شد. به گزارش بی‌بی‌سی در این مراسم که به سرعت انجام شد بیش از ۷۰۰نفر از اعضای قبیله ابوناصر که شماری از آنها را بستگان صدام تشکیل می‌دادند حضور داشتند. صدام در گورستانی که خود در زمان حکومتش در عوجه ساخته بود به خاک سپرده شد. پیش از او دو پسرش نیز که در سال ۲۰۰۳ در جریان حمله نیرو‌های آمریکایی به عراق کشته شده بودند، در این گورستان به خاک سپرده شدند. به دنبال مرگ صدام دو موج کاملا متفاوت عراق را فرا گرفت. موج اول به شادی شیعیان و کردها بازمی‌گشت. شیعیان و کردهای عراق که در دوران صدام به شدت از سوی او مورد سرکوب قرار گرفته بودند پس از پخش صحنه اعدام صدام به خیابان‌ها آمده و به شادی و پایکوبی پرداختند. خشم طرفداران صدام در مناطق سنی‌نشین موج دومی بود که دیروز عراق را فرا گرفت. همچنین روز شنبه پس از اعدام صدام انفجار‌های متعددی در عراق صورت پذیرفت که براثر آنها بیش از ۷۰نفر کشته شدند. در خونبار‌ترین این انفجار‌ها ۳۷نفر در عراق کشته شدند.

واکنش به مرگ دیکتاتور

بسیاری از کشور‌های اروپایی که قبلا خواستار لغو اعدام صدام حسین شده بودند، به دنبال اجرای حکم اعدام این عمل را محکوم کردند. آنها خواستار ادامه محاکمه صدام به دلیل دیگر جنایت‌هایش بودند. اعدام صدام در میان کشور‌های عربی نیز با واکنش منفی روبه‌رو شد. تقریبا تمامی کشور‌های عربی این حکم را محکوم کردند. عربستان در اعتراض به رهبران شیعه عراق اعدام صدام در عید قربان و در یکی از ماه‌های مقدس را غیرقابل قبول خواند. لیبی در یکی از جالب‌توجه‌ترین واکنش‌ها پس از اعدام صدام سه روز عزای عمومی اعلام کرد. کویت تنها کشور عرب بود که از اعدام صدام ابراز خرسندی کرد.

همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرد اعدام صدام کمکی به کاهش خشونت‌ها نخواهد کرد.

سید محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز با اعلام این مساله که اجرای حکم اعدام صدام موجب خرسندی هزاران تن از خانواده‌های قربانیان عراقی، ایرانی و کویتی شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان انتظار دارد تا در تداوم کار دادگاه‌، رویکرد‌ها و اعمال رژیم صدام در ارتباط با تجاوز به ایران و دیگر کشور‌های منطقه مورد رسیدگی قرار بگیرد.

آخرین کلمات دیکتاتور

صدام در حالی که به سمت چوبه‌دار می‌رفت، گفت: ما به بهشت می‌رویم و دشمنان ما به جهنم. من از مردم عراق می‌خواهم مرا ببخشند و دوست داشته باشند. همچنین او از مردم عراق خواست تا با آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها مبارزه کنند. به گزارش آسوشیتدپرس صدام به حاضران در اتاق گفت: من شما را از فقر و نابودی نجات دادم و دشمنان شما را از میان بردم. صدام خطاب به نیروهای خارجی گفت: شما ما را کشتید، شما ما را نابود کردید و شما ما را وادار به زندگی در فقر کردید. یکی از محافظانی که صدام را به سمت چوبه‌دار می‌برد خطاب به او گفت: لعنت بر تو و صدام نیز رو به او کرد گفت: لعنت بر خودت!

بازتاب اقتصادی مرگ صدام

به دنبال اعدام صدام حسین حزب بعث عراق برای گرفتن انتقام خون صدام فراخوان داد. با انتشار این بیانیه که در آن تصریح شده بود منافع آمریکا در عراق به خطر خواهد افتاد، قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرد. بازار نفت نیویورک که می‌رفت آخرین روز کاری خود را در سال ۲۰۰۶ با قیمت ۶۰دلار سپری کند، تحت تاثیر نگرانی از حمله به تاسیسات نفتی چند دقیقه پس از بازگشایی به بهای ۹۴/۶۰دلار در هر بشکه رسید.

روند افزایش قیمت نفت‌خام بازهم ادامه یافت و سرانجام بازارهای نفت با رقم ۰۶/۶۱دلار با سال ۲۰۰۶ خداحافظی کردند. بلومبرگ در گزارشی که چند ساعت پس از اعدام صدام منتشر کرد، یادآور شد: بسیاری از تاسیسات نفتی عراق به خصوص تاسیسات شمالی این کشور فاقد امنیت کافی هستند و اکنون نگرانی شدیدی وجود دارد که این تاسیسات به وسیله هواداران رییس‌جمهور سابق عراق مورد حمله قرار گیرند. عراق هنوز نتوانسته به تولید مورد انتظار دست پیدا کند و این حملات تروریستی در صورت وقوع می‌تواند به کاهش تولید منجر شود. میانگین تولید نفت عراق در سال ۲۰۰۶ اندکی بیش از ۶/۱میلیون بشکه در روز بود.