چین و زیمبابوه قرارداد 2میلیارد دلاری امضا می‌کنند

گروه بین‌الملل- به دنبال سیاست‌ گسترش همکاری‌های اقتصادی چین و کشورهای آفریقایی، چین به زودی گفت‌وگوهای اقتصادی خود را با زیمبابوه آغاز خواهد کرد. به گفته کریس موتساوانگا، سفیر زیمبابوه در پکن، دو کشور به زودی مذاکراتی به ارزش ۲میلیارد دلار را آغاز خواهند کرد. به گفته وی، این قرارداد تجاری به زیمبابوه کمک خواهد کرد تا با تورم فزاینده‌ای که این کشور را فرا گرفته است مبارزه کند.

این مذاکرات که با حضور هربرت مورا، وزیر اقتصاد و لیگدون گونو، رییس بانک مرکزی زیمبابوه برگزار خواهد شد در مورد گسترش همکاری در بخش‌های زیرساختی این کشور همچون راه‌سازی، مخابرات و آموزش خواهد بود. همچنین زیمبابوه نیز میزان صادرات مواداولیه معدنی و ذغال‌سنگ را به چین افزایش می‌دهد.

افزایش همکاری در بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین محورهای این مذاکرات خواهد بود. زیمبابوه قصد دارد انواع کود شیمیایی و ماشین‌آلات کشاورزی را از چین وارد کند که این مساله موجب افزایش توان تولیدی این کشور در بخش کشاورزی خواهد شد. زیمبابوه امیدوار است این همکاری بیش از ۱۰درصد حجم تولیدات کشاورزی را در این کشور آفریقایی افزایش دهد. وزیر دارایی زیمبابوه با اشاره به نظر مثبت رابرت موگابه، رییس‌جمهور این کشور در مورد افزایش همکاری‌های دوجانبه با کشورهای آسیایی نظیر چین و مالزی گفت: هم‌اکنون نرخ تورم در این کشور یک‌هزار و ۹۸درصد و نرخ بیکاری ۷۰درصد است. رشد اقتصادی این کشور نیز منفی ۷/۷درصد است.

زیمبابوه هم‌اکنون در حال اداره خود با کمک‌های بین‌المللی است و دولتمردان این کشور قصد دارند با نزدیک شدن به کشورهایی همچون چین، توسعه اقتصادی خود را موجب شوند. میزان صادرات زیمبابوه در سال ۲۰۰۵ تنها ۶/۱میلیارد دلار بوده است و همچنین این کشور در همین بازه زمانی ۲میلیارد دلار واردات داشته است. میزان نیروی کار شاغل آن در بخش کشاورزی ۶۶درصد، در بخش صنعت تنها ۱۰درصد است. مابقی نیز در بخش خدمات که بخشی کاملا توسعه نیافته در زیمبابوه است مشغول فعالیت هستند. به گزارش بانک جهانی در حال حاضر ۸۰درصد جمعیت ۲/۱۲میلیون نفری این کشور آفریقایی در زیر خط فقر زندگی می‌کنند.