گروه بین‌الملل - کره‌شمالی گفته است تا زمانی که تحریم‌های شورای امنیت علیه این کشور لغو نشود، پیونگ یانگ از متوقف کردن برنامه اتمی خود خودداری خواهد کرد. پیش شرط کره‌شمالی طی نشست کشورهای مذاکره‌کننده با این کشور در پکن اعلام شده است. این مذاکرات سال پیش به حالت تعلیق در آمده بود. کره‌شمالی، آمریکا، چین، ژاپن، کره‌جنوبی و روسیه در این مذاکرات شرکت دارند.پیونگ یانگ هشدار داد در صورتی که به این درخواست عمل نشود، این کشور بر حجم فعالیت‌های هسته‌ای خود خواهد افزود.به گزارش بی‌بی‌سی نیوز نماینده چین در این مذاکرات نیز طی سخنانی گفت: مسائلی که شش کشور با آنها روبه‌رو هستند، بسیار پیچیده و عمیق هستند.خبرنگاران حاضر در پکن، در محل مذاکرات می‌گویند که هیچ یک از کشورهای شرکت‌کننده در این نشست، امید چندانی به پیشرفت در حل بحران ندارند.هیات کره‌شمالی در سخنان خود گفته است از اینکه سایر کشورها، جایگاه اتمی جدید این کشور را نمی‌پذیرند نگران نیست.

ایالات متحده تاکید کرده که هیچ قصدی برای پذیرفتن کره‌شمالی به عنوان یک قدرت اتمی ندارد. به دنبال آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی، سازمان ملل متحد تحریم‌هایی علیه این کشور وضع کرد.

کریستوفر هیل، نماینده آمریکا در این مذاکرات هشدار داده که کره‌شمالی باید به راه و روش دیپلماتیک روی بیاورد و یا راه سخت تر و دشوار تر را انتخاب کند. هیل، راه دشوار را پذیرش تحریم از سوی کره شمالی خوانده که در نهایت به ضرر اقتصاد کره‌شمالی خواهد بود.

دیپلمات‌های آشنا به مذاکرات، پیش از این خاطر نشان کرده بودند که آمریکا حاضر است تا در مقابل توقف برنامه‌های هسته‌ای پیونگ یانگ، به این کشور تضمین‌های امنیتی دهد.

هیل افزود: واشنگتن آماده است تا در مورد تسهیل تحریم‌های مالی با کره‌شمالی وارد گفت‌و‌گو شود.

دولت‌های حاضر در مذاکرات دیروز بر روی محورهای کلی توافق کردند اما تحلیلگران عقیده دارند که این موارد پیش از این نیز مطرح شده بود، اما هیچگاه به اجرا در نیامد. آمریکا خواستار تضمین پیونگ‌یانگ برای کنار گذاشتن برنامه‌ هسته‌ای است و مقامات کره شمالی نیز تا لغو کامل تحریم‌ها حاضر به دادن چنین تضمینی نیستند.