گروه بین‌الملل - موسسه مطالعاتی گلوبال اینسایت در پیش‌بینی جدید خود از وضعیت بازار نفت اعلام کرد، احتمال کاهش بیشتر تولید نفت از سوی اوپک بسیار قوی است و این امر موجب افزایش قیمت در بازارهای جهانی خواهد شد. بر اساس مطالعات این سازمان معتبر در هفته‌ای که گذشت قیمت نفت در بازارهای جهانی ۱/۷درصد افزایش پیدا کرد که بالاترین جهش یک هفته‌ای از آگوست ۲۰۰۵ تاکنون است. اصلی‌ترین دلیل این مساله هم قدرت گرفتن احتمال کاهش مجدد تولید اوپک در نشست روز ۱۴دسامبر وزرای نفت و انرژی عضو این سازمان بوده است.

هر چند گلوبال اینسایت، سرد شدن هوای آمریکا را نیز در تحلیل‌های خود گنجانده است. گلوبال اینسایت عقیده دارد که اوپک به منظور حفظ قیمت نفت در محدوده شصت دلار در نشست آتی خود ۵۰۰هزار بشکه دیگر از میزان تولید خود خواهد کاست. این موسسه کاهش یک میلیون بشکه‌ای را یک ریسک بزرگ می‌داند و عقیده دارد که اعضای کوچک و ضعیف اوپک توان همراهی در کاهش بیش از ۵۰۰هزار بشکه را ندارند.

با این مقدمه مشخص است که هفته آینده قیمت انواع نفت خام در بازارهای جهانی همچنان رشد خواهد کرد. اما در صورتی که اوپک نتواند در اجلاس نیجریه به نتیجه قطعی در مورد کاهش مجدد سقف تولید برسد، روند کاهش قیمت‌ها آغاز شده و قیمت ۵۵دلار نیز دور از دست نخواهد بود.