بی‌بی‌سی - دو سیاستمدار کهنه کار آمریکایی که ریاست گروه تهیه‌کننده گزارش بررسی وضعیت عراق را بر عهده داشته‌اند، از جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا خواسته‌اند به پیشنهادهای این گزارش عمل کند. جیمز بیکر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا همراه با لی همیلتون در جمع اعضای یک کمیته از سنای این کشور گفت ۷۹ مورد پیشنهادی که در این گزارش مطرح شده، «سالاد میوه» نیست که دولت آن را دستچین کند، بلکه یک استراتژی فراگیر برای حل تمامی مسائلی است که آمریکا در عراق و منطقه خاورمیانه با آنها مواجه است.

خبرنگار بی بی سی در واشنگتن می‌گوید به نظر می‌رسد جورج بوش از هم‌اکنون دو پیشنهاد مهم این گزارش را رد کرده که یکی پایان دادن فوری به نقش رزمی و نظامی آمریکا در عراق و دیگری انجام گفت‌وگوی مستقیم و بدون پیش شرط با دو همسایه عراق یعنی ایران و سوریه است. خبرنگار بی‌بی‌سی در امور دیپلماتیک می‌گوید هنوز مشخص نیست آمریکا تا چه حد آمادگی دارد که در این راه، تلاش کند.

گزارش بررسی اوضاع به وسیله گروهی ده نفره متشکل از پنج دموکرات و پنج جمهوریخواه به ریاست جیمز بیکر، وزیر خارجه پیشین آمریکا و لی همیلتون، نماینده سابق حزب دمکرات در کنگره تهیه شده است. گزارش فوق خاطرنشان می‌کند که هیچ فرمول معجزه آسایی برای حل مشکلات عراق وجود ندارد. به نظر تهیه‌کنندگان این گزارش، سیاست کنونی آمریکا در عراق بیش از این قابل دوام نیست و برای جلوگیری از «آشوب همه‌جانبه در عراق» سیاست تازه‌ای لازم است.