سینیوره حاضر به کناره‌گیری نیست

فؤاد سینیوره، نخست وزیر لبنان اظهار داشت که گروه‌های معترض نمی‌توانند دولت او را برکنار کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، سینیوره که از تلویزیون لبنان پیام می‌فرستاد ادعا کرد: «ما هیچ حرکت کودتایی را علیه نظام دموکراتیک کشور مجاز نمی‌داریم.» اظهارات سینیوره در شرایطی صورت می‌گیرد که حزب‌ا... لبنان و متحدان آن مردم را به تظاهرات گسترده علیه دولت دعوت کرده‌اند. با کشته شدن یک وزیر مخالف مداخله سوریه و بیرون رفتن چند وزیر هوادار سوریه از کابینه دولت، تنش در صحنه عمومی‌ سیاست لبنان بالا گرفته است. بحران سیاسی فراگیر

فؤاد سینیوره از هموطنان خود خواسته است که در برابر تعرضات ایستادگی کنند. او ادعا کرد: تلاش‌هایی برای سرنگونی دولت قانونی کشور در جریان است و مردم وظیفه دارند از دولت دفاع کنند. امیل لحود، رییس جمهور لبنان که گرایش‌های موافق سوریه دارد گفته است که پس از استعفای شش وزیر کابینه لبنان، دولت دیگر مشروعیت قانونی ندارد. سید حسن نصرا...، رهبر حزب‌ا... لبنان نیز از تمام شهروندان و گروه‌های سیاسی کشور خواسته است که «در تظاهرات گسترده علیه این دولت ناتوان» شرکت کنند.

جنبش حزب‌ا...، خواستار افزایش سهم در دولت ائتلافی شده و شش تن از اعضای کابینه با پشتیبانی از این درخواست، از سمت‌های خود کناره‌گیری کرده‌اند. جنبش حزب‌ا... تهدید کرده است که اگر دولت در برابر خواسته‌های آن عقب‌نشینی نکند به تظاهرات ادامه خواهد داد. در همین حال گروه‌های مخالف دولت سینیوره با تجمع در میدان‌های مناطق مختلف لبنان به سمت بیروت حرکت کردند. به گزارش فارس به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، حدود ۲۰هزار تن از نیروهای ارتش مجهز به سلاح و نیز پنج هزار نفر از نیروهای حزب‌ا... برای جلوگیری از هر گونه برخورد میان مخالفان و طرفداران دولت سینیوره در بیروت مستقر شده‌اند.

این تظاهرات در پی فراخوان سید حسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... صورت ‌گرفت. جنبش‌های امل و جریان ملی آزاد لبنان طیف مخالف دولت سینیوره نیز در بیانیه‌ای از مردم خواستند برای درخواست جهت تشکیل دولت وحدت ملی در مرکز شهر بیروت اجتماع کنند.

حزب‌ا... با پشتیبانی و حمایت دیگر احزاب و گروه‌های طیف ۸ مارس از جمله جنبش امل، حزب آزاد ملی به رهبری میشل عون و حزب سلیمان فرنجیه تصمیم دارد با برگزاری اعتراض‌های مدنی دولت سینیوره را وادار به استعفا کند.