توفان در فیلیپین

بر اثر وزش توفان «دروریان» Drurian) ۱۹۸) نفر در فیلیپین کشته و ده‌ها نفر نیز بر اثر رانش زمین و سیل مفقود شدند. به گزارش رسانه‌های شرق آسیا، «فرانسیسکو دوکو» دبیر وزارت بهداشت فیلیپین گفت: شمار تلفات ممکن‌است در استان «آلبی» در ۳۳۰ کیلومتری جنوب مانیل به بیش از ۲۰۰نفر برسد.

براساس این گزارش، در استان آلبی، دست‌کم هشت روستا در زیر گل‌ولای و تخته سنگ‌ها مدفون شدند.

«ریچارد گوردون» رییس صلیب سرخ فیلیپین گفت: ۱۹۸نفر از کشته‌شدگان از روستاییانی هستند که در زیر جریان گل‌ولای و تخته سنگ‌ها در دامنه آتشفشان «مایون» در آلبی گرفتار آمدند. وی افزود: صلیب سرخ در حال ارزیابی اوضاع است تا برای سرعت بخشیدن به عملیات امداد، درخواست کمک بین‌المللی کند.

«نوئل روسال» شهردار شهر «لگازپی» نیز گفت: بدترین منطقه آسیب‌دیده، روستای «پادانگ» در دامنه آتشفشان مایون است.

وی افزود: روز جمعه، دست‌کم ۴۵جسد کشف شد و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر نیز مفقود هستند. به گفته وی دو سوم روستاها به‌وسیله مواد آتشفشانی و تخته سنگ پوشانده شده است.

روسال خاطرنشان کرد: فقط سقف خانه‌های روستا را می‌توان دید و جاده‌ها به‌خاطر گل‌ولای و تخته سنگ‌ها مسدود شده است. توفان «دروریان» استان‌های شرقی فیلیپین را با سرعت ۱۹۰کیلومتر در ساعت و تندبادهایی با سرعت ۲۲۵کیلومتر در ساعت در هم نوردید.

دفتر هواشناسی فیلیپین اعلام کرد که سرعت توفان ضعیف شده است و با سرعت ۱۵۰کیلومتر در ساعت به طرف سواحل غربی کشور حرکت کرده است.

توفان دروریان، چهارمین توفان قدرتمندی است که فیلیپین را از ماه سپتامبر گذشته (شهریور) درهم نوردیده است.

در سه توفان قبلی بیش از ۲۵۰نفر کشته شدند.