گروه بین‌الملل- دامنه نبرد نیروهای تروریستی القاعده و ایالات‌متحده در حال ورود به فاز جدید است. به تازگی اخباری منتشر شده است که نشان می‌دهد نیروهای القاعده قصد دارند بازارهای مالی ایالات‌متحده را مورد حمله قرار دهند. حامیان اسامه‌ بن‌لادن در جدید‌ترین تهدید خود علیه مواضع آمریکا روز جمعه پیامی را در اینترنت منتشر کردند که نشان می‌داد آنها قصد دارند بورس نیویورک و برخی از بانک‌های بزرگ ایالات‌متحده را هدف قرار دهند، اما این‌بار این حملات با بمب یا موشک انجام نخواهد شد‌، بلکه القاعده قصد دارد نبرد را به صحنه مجازی بکشاند و از طریق اینترنت به رویارویی با آمریکا بپردازد.

هرچند هنوز جزییاتی از این حملات منتشر نشده است، اما گفته می‌شود که القاعده قصد دارد به سامانه‌های کنترل بورس نیویورک و مبادلات بین بانکی ایالات‌متحده نفوذ کند. وزارت دفاع آمریکا دیروز با تایید احتمال این حملات به خبرگزاری فرانسه گفت که اگر‌چه چنین پیامی صادر شده است، اما ما شواهد کافی برای حتمی بودن این حملات در اختیار نداریم. به‌هرحال، پس از انتشار پیام تهدید‌آمیز منتسب به القاعده، دولت آمریکا نسبت به حمله احتمالی به مراکز بانکی الکترونیکی و بورس خود در سراسر جهان هشدار داد و خواستار احتیاط بیشتر و اتخاذ اقدامات بازدارنده از سوی این مراکز برای مقابله با حملات احتمالی شد.

برخی از سایت‌های اینترنتی نیز دیروز به تحلیل این تهدید پرداختند. بورس نیویورک یکی از ایمن‌ترین سامانه‌های امنیتی معاملات الکترونیک در جهان را در اختیار دارد که این مساله می‌تواند موجب آسودگی خیال کاربران را فراهم کند، اما یکی از سایت‌های اینترنتی احتمال داد که ممکن است نیروهای القاعده به برنامه‌های بورس نیویورک یا نرم‌افزارهای بانکی ایالات‌متحده دست پیدا کرده باشند که در این صورت وضعیت کاملا فرق خواهد کرد.

تغییر نرم‌افزارهای مالی در مراکزی همچون بورس نیویورک میلیون‌ها دلار هزینه مستقیم و چندین‌میلیارد دلار زیان از بابت تعطیلی وال‌استریت به همراه خواهد داشت. پنتاگون اعلام کرده است که هنوز دلایل کافی برای تغییر در نرم افزارها مشاهده نشده است.

پیتر کینگ‌، سناتور جمهوریخواه از نیویورک گفت‌: القاعده اعلام کرده که حملات خود را از جمعه (دیروز) آغاز می‌کند و این حملات یک ماه به طول خواهد انجامید. وی افزود: این تهدید منتشر شده به حدی نیست که وحشت ایجاد کند، اما ما آماده مراقبت‌های بیشتر هستیم.

راس ناک‌، سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز وجود پیام تهدید‌آمیز در پایگاه اینترنتی سازمان القاعده را تایید کرد و گفت هیچ‌گونه شواهدی که حاکی از جدی بودن این تهدید باشد، در دست نیست.