ایرنا- فرانسه و ایتالیا که به‌گفته «ژاک شیراک» رییس‌جمهوری فرانسه در سال‌های اخیر به دلائل شرایط، روابط در حد انتظاری نداشتند، گامی به سوی گسترش همکاری دو جانبه برداشتند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیراک که در توسکانی ایتالیا با «رومانو پرودی» نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد، پیش از سفر به این کشور در گفت‌وگویی با روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» اذعان کرده بود که روابط دو کشور در سال‌های اخیر در حد انتظار «گسترده و سازنده» نبوده است.

شیراک اگرچه به‌صراحت از موضع طرفدارانه «سیلویو برلوسکنی» نخست‌وزیر سابق ایتالیا از آمریکا و همراهی وی با این کشور در تهاجم نظامی علیه عراق سخن نگفت، اما واضح است که عبارت «به دلائل شرایط» اشاره‌ای به مواضع نزدیک نخست‌وزیر سابق ایتالیا با واشنگتن است.

وی در این گفت‌وگو همچنین گفت: «با توجه به نخستین تماس‌ها با رومانو پرودی که دوست و همکاری قدیمی است، مشخص است که اوضاع تغییر خواهد کرد و نشست ما گامی موثر در جهت همکاری خواهدبود.»

شیراک و پرودی پس از دیدارشان، از تصمیم خود برای ایجاد یک شورای دفاعی و امنیتی مشترک، مشابه آنچه بین فرانسه و آلمان و نیز فرانسه و اسپانیا وجود دارد، خبر دادند.

رییس‌جمهوری فرانسه در پایان این دیدار، چنین اقدامی را «گامی مهم در راه دفاع اروپایی» توصیف کرد.

شیراک که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پرودی سخن می‌گفت، افزود: این اقدام به معنی پذیرفتن اهمیت همکاری راهبردی با ایتالیا است. وی سپس تاکید کرد که ایتالیا در عملیات خارج از کشور و نیز در زمینه صنایع تسلیحاتی، به نخستین طرف همکاری فرانسه تبدیل شده است.

به‌گفته یک منبع دیپلماتیک فرانسوی، حضور پرشمار نیروهای‌نظامی ایتالیا در کنار سربازان فرانسوی در چارچوب نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان و سایر مناطق ازجمله افغانستان، ایجاد یک نهاد هماهنگی و همکاری دوجانبه در مورد مسائل نظامی بین فرانسه و ایتالیا را یک امر طبیعی ساخته است.

نخستین شورای فرانسه-اسپانیا ۱۶نوامبر گذشته در اسپانیا تشکیل شد. تا آن زمان چنین نهادی فقط بین فرانسه و آلمان وجود داشت.

شیراک در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین درباره مساله احتمال ادغام شرکت هواپیمایی «ایرفرانس-کی ال‌ام» و «آلیتالیا»، هرچند ابراز امیدواری کرد که چنین ادغامی تحقق یابد اما در عین حال گفت: این موضوعی است که به دو شرکت مذکور مربوط می‌شود.

اما پرودی گفت که در دیدار با ژاک شیراک موضوع ادغام این دو شرکت مورد بحث قرار نگرفته است.