رییس‌جمهور چین وارد اسلام‌آباد شد

گروه بین‌الملل- هوجین تائو، رییس‌جمهور چین پس از سفر خود به هند، وارد پاکستان شد و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. هوجین تائو در دیدار با ژنرال پرویز مشرف با اشاره به روابط مناسب دو کشور تاکید کرد که شرایط برای گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی بین دو کشور آماده است و طرفین می‌توانند از فرصت‌های پیش رو استفاده‌های فراوانی بکنند.

عقد قرارداد تجارت آزاد با پاکستان را می‌توان بزرگ‌‌ترین دستاورد هوجین‌تائو در سفر به اسلام‌آباد ذکر کرد. این قرارداد که مذاکرات آن از ابتدای امسال آغاز شده بود، دیروز با حضور رهبران دو کشور به امضای نهایی رسید. ژنرال مشرف در جریان این دیدار دوستی با چین را از برنامه‌های اصلی دولتش ذکر کرد و فضای اقتصادی ایجاد شده بین دو کشور را مثبت خوانده و خواهان گسترش آن شد.

همچنین چین و پاکستان قرارداد جداگانه‌ای برای احداث نیروگاه‌های اتمی بیشتر در پاکستان منعقد کردند. تحلیلگران عقیده دارند عقد این قرارداد با توجه به آنکه مشابه آن را هند ۴روز قبل با چین به امضا رساند، به نوعی ادامه مسابقه هسته‌ای دو کشور همسایه است که این بار در عرصه‌های غیرنظامی پیگیری می‌شود. پاکستان هم‌اکنون از قدرت هسته‌ای کمتری نسبت به هند، چه در بخش نظامی و چه در بخش غیرنظامی برخوردار است و علاقه فراوانی دارد که به سرعت این فاصله را طی کند.

این دومین راکتور برق هسته‌ای خواهد بود که چین در پاکستان می‌سازد. دیدار مشرف و جین‌تائو با عقد قرارداد نظامی نیز همراه بود. چین بزرگ‌ترین تامین‌کننده سلاح‌های غیراتمی و متعارف پاکستان است. در جریان این دیدار دو طرف قراردادی را به منظور توسعه فعالیت در بخش ساخت هواپیماهای جنگنده به امضا رساندند. همچنین چین موافقت کرد که در منطقه جنوب غربی پاکستان یک اسکله بارگیری عظیم احداث کند. چین قصد دارد از این لنگرگاه به عنوان محلی برای دسترسی و گسترش تجارت در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان استفاده کند.

چین و پاکستان بیش از ۵۵سال است که روابط اقتصادی و سیاسی خوبی با یکدیگر دارند و سران دو طرف هم‌اکنون در اندیشه گسترش روابط به خصوص روابط اقتصادی هستند. قرارداد تجارت آزادی که به امضای مشرف و جین‌تائو رسید پنج سال اعتبار خواهد داشت و در این مدت تعرفه‌ها به حد چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. حجم مبادلات تجاری دو کشور پارسال ۲۶/۴میلیارد دلار بود که پیش‌بینی می‌شود طی مدت زمان اجرای قرارداد تجارت آزاد به ۱۵میلیارد دلار برسد. اما برخی عقیده دارند که این قرارداد تجارت آزاد بیش از آنکه برای پاکستان مفید باشد، برای چین سودمند است. هوجین‌تائو نخستین مقام ارشد چینی است که در چند دهه اخیر از پاکستان دیدار می‌کند. در جریان این دیدار دو طرف قراردادهایی را نیز برای همکاری در بخش انرژی به امضا رساندند.