مرگ مرموز جاسوس کا.گ.ب

گروه بین‌الملل - سال‌ها پس از فروپاشی شوروی و فراموشی افسانه کاگ‌ب، سازمان جاسوسی و ضد جاسوسی این کشور، ماجرای مسموم شدن الکساندر لیتونینکو، جاسوس سابق کا گ ب، یک بار دیگر ماجراهای مخوف سازمان جاسوسی شوروی را در دوران جنگ سرد به اذهان متبادر کرد. ماجرای مسمومیت الکساندر لیتونینکو که سرانجام پنج‌شنبه گذشته با مرگ او پایان یافت، نشان داد که اگرچه شوروی فرو پاشیده است اما کاگ ب همچنان به حیات پر رمز و راز خود در قالب روسیه امروزی ادامه می‌دهد.

الکساندر لیتونینکو که از چند سال قبل در لندن زندگی می‌کرد، همواره منتقد سرسخت سیاست‌های کرملین بود. این انتقادها پس از روی کار آمدن ولادمیر پوتین افزایش یافته و دامنه آن از انتقادهای حقوق بشری به سیاست‌های پشت پرده سران کرملین نیز کشیده شد. با قتل آنا پولیتکوفسکایا، روزنامه‌نگار روسی که چندی قبل جسدش در آسانسور آپارتمانش پیدا شد، یک بار دیگر این جاسوس سابق شروع به انتقاد علنی از سیاست‌های کرملین کرد و دولت پوتین را به قتل این روزنامه‌نگار منتقد متهم کرد. مصاحبه‌های او با شبکه‌های مختلف تلویزیونی خشم دولت روسیه را به دنبال داشت.

مقامات انگلیسی اعلام کردند که عامل سابق سازمان جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی که گفته می‌شود مسموم شده، پنج‌شنبه شب در پی وخامت سریع و سوال‌برانگیز حالش در بیمارستانی در لندن جان سپرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در حالی که تیم پزشکی الکساندر لیتونینکو، جاسوس سابق روسیه و از منتقدان صریح دولت کرملین در تلاش برای یافتن علت وخامت اوضاع جسمانی وی بسر می‌برد، مقامات بیمارستانی خبر دادند که لیتونینکوی ۴۳ ساله با حمله قلبی روبرو شد و گروه پزشکی به وی مسکن‌های قوی تزریق کرد. در همین حال پلیس لندن اعلام کرد: علت مرگو لیتونینکو نامعلوم و در دست بررسی است.

جاسوس سابق روسیه اعلام کرده بود که در تاریخ اول نوامبر حین انجام تحقیقات در خصوص مرگ آنا پولیتکوفسکایا روزنامه‌نگار فقید روس و از دیگر منتقدان کرملین مسموم شده بود.

به گفته وی پس از این اتفاق، موها‌ی سر و بدنش به تدریج شروع به ریختن کرد، گلویش متورم و سیستم اعصاب و روانش به شدت آسیب دید.

ساعاتی پیش از بیهوشی لیتونینکو در روز سه‌شنبه گذشته، وی طی مصاحبه‌ای با روزنامه‌ تایمز لندن اظهار داشت که به احتمال زیاد بر اثر مسمومیت جان خود را از دست خواهد داد.

وی همچنین مدعی شد که کرملین مستقیما در مسمومیتش دست داشته است. لیتونینکو به تایمز گفته بود: این بهای آن چیزی است که فردی برای اثبات حقیقتی که بر زبان جاری ساخته، می‌پردازد.

در همین حال پزشکان بیمارستان دانشگاه لندن اعلام کردند که آزمایش‌ها نشان می‌دهد که فرضیه‌ مسمومیت جاسوس سابق روسیه به علت خوردن ماده شیمیایی تالیم یا قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادیواکتیو باطل است.

جیم داون، سخنگوی بیمارستان دانشگاه لندن، ضمن تایید مرگ لیتونینکو بیان داشت: تیم پزشکی بیمارستان تمام تلاش خود را به کار بست تا جان وی را نجات دهد. همه راه‌ها برای کشف علت مرگ لیتونینکو امتحان شده و این مساله اکنون در دست بررسی است.

اوایل روز پنج‌شنبه همزمان با اعلام خبر وخامت شدید حال لیتونینکو، مارینا همسر و آناتولی فرزند، سایر اقوام و دوستان وی در بیمارستان لندن حاضر شدند. پلیس مبارزه با تروریسم در حال حاضر مشغول انجام تحقیقات درمورد مسمومیت عضو سابق کاگ ب است. لیتونینکو ۴۳ ساله در سال ۲۰۰۰ به انگلیس پناهنده شد و از آن مقطع زمانی به بعد همواره از کرملین و سرویس‌های امنیتی روسیه انتقاد کرد.

وی همچنین کرملین را مستقیما به دست داشتن در مرگ روزنامه‌نگار مخالف دولت متهم ساخت. چهارشنبه گذشته سرویس اطلاعات خارجی روسیه طی بیانیه‌ای هر گونه‌ دست داشتن این سرویس در مرگ پولیتکوفسکایا و یا هر سوء‌قصد دیگری را رد کرد.

لیتونینکو در دوران فعالیتش هم برای آژانس جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی سابق و هم برای سرویس امنیت فدرال کشورش انجام وظیفه کرد. وی در سال ۱۹۹۸ به طور علنی و آشکار مدیران ارشد خود را متهم ساخت که به وی دستور دادند بوریس برزوسکی، کارمند سابق کرملین را به قتل برساند.