تشکیل بزرگ‌ترین بازار مالی جهان در گام آخر

گروه بین‌الملل- سرانجام رویارویی تشکیل بازار گسترده مالی جهانی به حقیقت نزدیک شده و به زودی با ادغام یورونکست و بورس نیویورک بزرگ‌ترین بازار سرمایه جهان پا به عرصه ظهور خواهد گذاشت. مدیران اجرایی بورس نیویورک و یورونکست

اپراتور بازار متشکل بورس اروپا، یورونکست، اعلام کرد که قرارداد ادغام این دو بازار مالی در یک نشست فوق‌العاده در روز ۱۹دسامبر نهایی خواهد شد و از این پس این دو بازار تحت یک مدیریت واحد فعالیت خواهند کرد. پیش از نهایی شدن این قرارداد مجمع سهامداران یورونکست برگزار شده و آخرین رای‌گیری به عمل خواهد آمد که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که از این نظر مشکلی وجود نخواهد داشت.

این مجمع که با حضور کلیه سهامداران یورونکست و یا نمایندگان قانونی آنها برگزار می‌شود در روز ۱۹ دسامبر تکلیف این ادغام بزرگ را مشخص خواهد کرد.

یورونکست در ماه ژوئن این ادغام را تصویب کرد. ارزش ادغام بورس وال‌استریت و یورونکست بیش از ۱۰میلیارد دلار خواهد بود. دفاتر یورونکست در حال حاضر در شهرهای آمستردام، بروکسل، لیسبون، پاریس و لندن فعال است. براساس طرح ادغام این دو بازار مالی قرار است که دفتر مرکزی شرکت یورونکست ان‌وای‌اس‌ای در آمستردام برپا شود. همچنین نرم‌افزارهای جدیدی برای معاملات در این بازار نوشته شده است که به گفته مدیران یورونکست فضای معاملات را تغییر داده و فرصت‌هایی جدید را پیش روی سهامداران قرار می‌دهد. اما در حالی که مدیران یورونکست از این موقعیت خوشحال هستند، برخی تحلیلگران آینده این ادغام را مبهم ارزیابی می‌کنند. مخالفان عقیده دارند که این ادغام می‌تواند یورونکست را از کار انداخته و بازار مالی آن را ویران کند.

با توجه به عدم‌یکسان بودن شرایط اقتصادی و نرخ برابری ارزها بین اروپا و آمریکا این احتمال وجود دارد که سرعت حرکت سرمایه‌های اروپایی به سمت سهام شرکت‌های آمریکایی گسترش بیشتری پیدا کند و این مساله زیان شرکت‌های اروپایی را به دنبال خواهد داشت.

اما موافقان این طرح عقیده دارند که این ادغام انعطاف‌پذیری بورس اروپا را افزایش داده و موجب ثبات این بازار مالی خواهد شد.

ریاست این بورس بزرگ را نیز اروپایی‌ها بر عهده خواهند داشت اما اکثر قوانین بر اساس قواعد حاکم بر بورس وال‌استریت طراحی خواهد شد.

یورونکست از هم‌اکنون سیلیون هه‌فه، مدیر اجرایی یورونکست پاریس را نامزد مدیرعامل این بازارگسترده مالی کرده است. به دنبال نهایی شدن این ادغام بزرگ‌ترین بازار سرمایه جهان تشکیل خواهد شد که کل آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا را در بر می‌گیرد. همچنین این بورس جدید به اصلی‌ترین رقیب بورس اوراق بهادار لندن تبدیل می‌شود.