ایرنا- «طیب الصافی»، وزیر اقتصادی و بازرگانی لیبی در آنکارا در دیدار با مقامات دولت ترکیه گفت که «معمر قذافی»، رهبر لیبی خواهان توسعه و تعمیق روابط با ترکیه است و در این مورد دستوراتی به وی داده است. الصافی که در راس هیاتی اقتصادی و بازرگانی به آنکارا سفر کرده است، دیروز با «حلمی‌گولر»، وزیر انرژی و منابع طبیعی و «کرشاد توزمن»، وزیر بازرگانی خارجی ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

او در خاتمه دیدار خود با حلمی گولر به خبرنگاران گفت: لیبی مایل است بعد از ایتالیا، بخشی از گاز طبیعی خود را که در شرق لیبی استخراج می‌شود، به ترکیه صادر کند.

وزیر اقتصاد لیبی مذاکرات خود با حلمی گولر را مفید و سازنده خواند و گفت: دو کشور در زمینه انرژی برق نیز همکاری خواهند کرد و دولت لیبی که بعد از رفع تحریم ۱۵ساله، حرکت بزرگی را برای رشد و توسعه کشور آغاز کرده، مایل است از تجربیات و همکاری‌های ترکیه بهره‌مند شود. وی با توزمن نیز در مورد همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور و موضوع فعالیت پیمانکاران ترکیه‌ای در لیبی بحث و تبادل‌نظر کرد.

توزمن در بخشی از این دیدار که با حضور خبرنگاران صورت گرفت، گفت: ترکیه و لیبی دارای روابط تاریخی، فرهنگی و دینی عمیقی هستند و حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۰۵میلادی برابر ۳/۲میلیارد دلار بود که انتظار می‌رود امسال به ۳میلیارد دلار برسد. او با اشاره به تجربیات پیمانکاران ترکیه در خارج از این کشور گفت: حجم پیمان‌هایی که شرکت‌های ترکیه‌ای تاکنون در خارج عهده‌دار شده‌اند به ۸۰میلیارد دلار بالغ شده و فقط حجم کار امسال این پیمانکاران در خارج از ترکیه به ۱۲میلیارد دلار می‌رسد. توزمن گفت: شرکت‌های پیمانکاری ترکیه تاکنون فعالیت‌های خوبی در لیبی داشته‌اند و از این پس نیز آماده‌اند در اجرای طرح‌های عمرانی آن کشور مشارکت موثر کنند. وزیر اقتصاد و بازرگانی لیبی نیز گفت: کشورش طرح احداث ۲۵۰هزار واحد مسکونی را در دست اجرا دارد و شرکت‌های ترکیه می‌توانند در این طرح مشارکت کنند. او گفت: لیبی در بسیاری از زمینه‌های تجاری نیز مایل به همکاری با ترکیه است و به عنوان نمونه علاقه‌مند است که آرد مورد نیاز خود را که اکنون از آلمان و هلند تامین می‌کند، از ترکیه بخرد. الصافی اضافه کرد: واردات آرد لیبی از ترکیه ۵۰هزار تن در سال است که می‌توان این رقم را به ۳۰۰هزار تن افزایش داد.