گروه بین‌الملل- سال‌ها پیش از فروپاشی بلوک شرق، هنوز کشورهای اروپای شرقی نتوانسته‌اند بازار کار خود را ساماندهی کنند. به همین دلیل میزان مهاجرت افراد جویای کار در سطح این کشورها روز به روز در حال افزایش است. این افراد با امید به یافتن شغل مناسب عمدتا کشورهای غربی اروپا را هدف قرار داده‌اند و هر روز بر سیل درخواست کار مهاجران اروپای شرقی در کشورهای غرب اروپا اضافه می‌شود.

بریتانیا یکی از کشورهای اصلی و مقصد بسیاری از جویندگان کار اروپای شرقی است. گزارش‌های تازه نشان می‌دهد که کسانی که از اروپای شرقی در مراکز کاریابی بریتانیا ثبت‌نام کرد‌ه‌اند از مرز ۵۰۰هزار نفر عبور کرده است. تمامی این افراد تبعه هشت کشور اروپای شرقی هستند که از ماه مه ۲۰۰۴ به این سو به عضویت اتحادیه اروپا درآمده‌اند. این درحالی است که همین تعداد نیز هم‌اکنون در بریتانیا مشغول به کار هستند. موج هجوم کارگران اروپای شرقی به بریتانیا در حالی ادامه دارد که میزان نرخ بیکاری بریتانیا در ماه اکتبر به بالاترین میزان در هفت سال اخیر رسیده است. به همین دلیل برخی سندیکاهای کارگری در بریتانیا نسبت به روند افزایش تعداد کارگران خارجی در سطح بریتانیا هشدار داده است.

در میان کشورهای اروپای شرقی، لهستان بیشترین متقاضی کار در انگلستان را به خود اختصاص داده است. از مجموع ۵۱۰هزار متقاضی کار اروپای شرقی در انگلستان بیش از ۶۳درصد آنها لهستانی هستند، کارگران لیتوانی با ۱۱درصد سهم از فهرست متقاضیان کار در رده دوم قرار دارند و اسلواکی با ۱۰درصد در رده سوم قرار دارد. استونی و اسلونی کمترین متقاضیان کار را در بریتانیا دارند.