گروه بین‌الملل- برای نخستین‌بار طی چهار ماه گذشته صادرات چین کمتر از پیش‌بینی‌ها رشد کرد. این مساله به نگرانی‌ها درباره چشم‌انداز تجارت و صحت آمار دامن زد؛ زیرا دولت اعلام کرد برخی از شرکت‌ها اظهارنامه گمرکی کذب ارائه کرده‌اند. به گزارش بلومبرگ، اداره گمرک چین دیروز،چهارشنبه، اعلام کرد صادرات در ماه مارس نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته و واردات با رشد بیشتر از انتظار ۱/۱۴ درصدی رو به رو شده و درنتیجه کسری تجاری ۸۸۰ میلیون دلاری ثبت شده است. صادرات در ماه فوریه رشد ۸/۲۱ درصدی را ثبت کرده بود و ۳۶ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ رشد ۷/۱۱ درصدی صادرات در ماه مارس را پیش‌بینی کرده بودند. این در شرایطی است که به گفته مرکز تحقیقاتی آی‌اچ‌اس، جهش چشمگیر ۹/۹۲ درصدی صادرات به هنگ‌کنگ تردید‌هایی را در باره صحت آمار به وجود آورده است. اداره گمرک چین پذیرفت که ممکن است در این آمار اغراق شده باشد، اما از آمار خود حمایت و اعلام کرد افزایش صادرات به هنگ‌کنگ از به کارگیری شیوه‌های آماری متفاوت ناشی شده است. با این وجود، صادرات به آمریکا و اروپا برای نخستین‌بار از ماه نوامبر تاکنون کاهش یافته است. براساس گزارش اداره گمرک، صادرات به ژاپن، کره‌جنوبی و کانادا هم با کاهش رو به رو شده است.

افزایش عمده، در صادرات به هنگ‌کنگ بوده که به ۴/۴۸ میلیارد دلار رسیده است. براساس آمار چین صادرات به تایوان ۹/۴۴ درصد رشد کرده است؛ اما در هفته جاری تایوان کاهش ۲/۱ درصدی واردات از چین را گزارش کرد.

ژن یوشنگ، سخنگوی اداره گمرک چین، دیروز گفت: «ارائه اظهارنامه‌های کذب وجود دارد اما قطعا روند اصلی نیست. صادرکنندگان اگر اظهارنامه کذب ارائه کنند مسوولیت قانونی آن را متحمل می‌شوند.» او همچنین گفت اداره گمرک تحقیقات اولیه درباه احتمال جریان پنهان سرمایه به هنگ‌کنگ را آغاز کرده است و برای یافتن علت رشد غیرعادی تجارت چین با هنگ‌کنگ، با دیگر سازمان‌ها همکاری می‌کند.

با این وجود ژن تاکید کرد هر دلار تجاری در فرم‌های اظهارنامه مستند شده است. او گفت تفاوت در روش‌های آماری دلیل اصلی اختلاف بین ارقامی است که توسط چین و هنگ‌کنگ منتشر شده‌اند. برای مثال برخی از محصولات تلفن همراه در چین مونتاژ و به هنگ‌کنگ صادر می‌شوند سپس دوباره به سرزمین اصلی چین وارد می‌شوند. درنتیجه صادرات به هنگ‌کنگ افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، دولت چین ماه گذشته رقم ۸ درصد را برای رشد تجاری این کشور در سال جاری تعیین کرد که نسبت به ۱۰ درصد سال ۲۰۱۲ با کاهش رو به رو شده است. ژن، سخنگوی اداره گمرک چین، ابراز اطمینان کرد که چین به هدف رشد تجاری خود در سال ۲۰۱۳ خواهد رسید.