گروه بین‌الملل- به فاصله یک روز پس از برگزاری همایش بین‌المللی نفت وگاز در تهران، بازارهای نفت با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت نفت دیروز سخنان محمد بارکیندو جانشین دبیر کل اوپک در همایش تهران بود. او طی سخنان خود چشم‌اندازی از عرضه و تقاضای نفت را در سال آینده ترسیم کرد که این چشم‌انداز چندان برای بروکرهای نفتی در لندن و نایمکس خوشایند نبود.

بارکیندو که گزارش خود را براساس تحقیقات کارشناسان مجرب اوپک در وین ارائه کرده بود خط قرمزی بر تمامی گمانه‌زنی‌هایی کشید که تا پیش از این وجود داشت. تا پیش از این تمامی برآوردها نشان می‌داد که بازار نفت سال آینده با ۵/۱میلیون بشکه افزایش تولید و مازاد عرضه روبه‌رو خواهد شد. اما بارکیندو این میزان را تنها ۷۰۰هزار بشکه در روز عنوان کرد.

سخنان روز دوشنبه دبیر کل موقت اوپک، دیروز تحلیل‌ها را یک بار دیگر به این سمت برد که اوپک در کاهش سقف تولید خود مصمم است. دیروز آنتونی نونان از تحلیلگران ارشد بازار انرژی در گفت‌وگو با سی ان‌ان مانی گفت: این تحلیل که اوپک توان کاهش سقف تولید را ندارد یک تحلیل گمراه‌کننده است که باعث می‌شود در تخمین و اندازه‌گیری بازار نفت‌خام به بیراهه برویم.

به گفته این تحلیلگر، روند کاهش سقف تولید اوپک از اول نوامبر نشان می‌دهد که کشورهای عضو این سازمان رفته‌رفته دارند خود را با کاهش سقف تولید وفق می‌دهند. در حالی که در هفته اول نوامبر این کاهش تولید تنها ۴۸۰هزار بشکه بود، اکنون شاهد هستیم که این میزان به ۸۰۰هزار بشکه رسیده است. این روند نشانگر آن است که باز هم از میزان تولید اوپک کاسته خواهد شد.

نونان با اشاره به این مساله که گزارش بارکیندو در همایش تهران نشانگر عزم جدی اوپک بر کاهش سقف تولید است، گفت: این احتمال اکنون یک بار دیگر جدی شده است که اوپک در اجلاس ۱۴دسامبر یک بار دیگر سقف تولید را کاهش دهد. پیش‌بینی می‌شود تا اجلاس ۱۴ دسامبر اوپک بتواند میزان کاهش مصوب در اجلاس دوحه را به یک میلیون بشکه در روز برساند.

دیروز قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت با یک دلار افزایش به ۲۰/۵۹سنت در هر بشکه رسید. همچنین در بازار نفت لندن نیز بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال به ۳۴/۵۹دلار افزایش یافت. در بازارهای نفت آسیایی نیز هر بشکه نفت با میانگین ۱۵/۵۹دلار به فروش رسید که بالاترین میانگین در این هفته بود.

اما در روزی که دبیر کل موقت اوپک تاثیرگذارترین چهره بازار نفت بود، قیمت سبد نفتی اوپک شامل یازده نوع نفت مختلف با ۱۳سنت افزایش همراه شد و به ۰۳/۵۴دلار در هر بشکه رسید. اما یکی از نگرانی‌های دیگری که باعث افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی شد، آمارهای کاهش ذخایر نفت و گازوئیل آمریکا در آستانه فصل زمستان بود.

دیروز برخی از تحلیلگران نیز از عربستان به عنوان جدی‌ترین چهره اوپک در بحث کاهش سقف تولید یاد کردند. عربستان سعودی که با افزایش تولید خود در سال ۱۹۹۷ میلادی، قیمت‌های ۱۰دلار و ۹دلار را برای بشکه‌های نفت رقم زد، اکنون قصد دارد با کاهش تولید خود نقشی متفاوت از دهه نود ایفا کند.