ایرنا - چین امسال به عنوان دومین تولیدکننده انواع خودروهای مختلف ژاپن را پشت سر گذاشت، اما به نظر می‌رسد بازار چین برای جذب تمامی این خودروهای ساخت داخل و نیز خودروهای وارداتی ظرفیت ندارد. روزنامه «نیویورک تایمز» روز یکشنبه نوشت: چین در حال حاضر دارای انواع بیشتری خودرو نسبت به‌ ایالات متحده است، چرا که شرکت‌های خودروسازی بزرگی مانند جنرال موتورز، فورد، فیات، پژو، دایملر کرایسلر، تویوتا و نیسان در قالب پروژه‌های مشترک در این کشور مشغول به فعالیت هستند.

روزنامه مذکور نوشت: هر چند فروش خودرو از اوایل سال‌جاری میلادی تا ۳۸‌درصد افزایش یافته است، اما خودروسازان نیز به همان میزان سرعت تولید خود را بالا برده‌اند که این امر اکنون آنها را مجبور می‌سازد خودروهای تولیدی خود را با افزایش قیمت کمتری به بازار عرضه کنند.

افزایش قدرت خودروسازان چینی با چنان سرعتی به وقوع پیوسته است که همتایان خارجی آنها را وادار ساخته‌ است تا با زیر نظر گرفتن فرآیند کاری آنها مراقب خطر از دست دادن قدرت رقابت خود باشند.

هرچند خودروسازان جدیدالخلقه چین که ‌اکثرا در شهرهای کوچک و دورافتاده این کشور مستقر هستند هنوز آنقدر قوی نیستند که به تنهایی به رقابت در بازار آمریکا و دیگر کشورهای صنعتی بپردازند، اما مدتی است که با عقد قراردادهایی با شرکت‌های انگلیسی و آمریکایی در صدد تولید خودروهای آنها در چین به مقصد بازار جهانی هستند.